مشاور رئيس جمهور :نظام بانکي بايد اصلاح شود

تاریخ انتشار : 1397/04/22

مشاور رئيس جمهور درباره دلايل افزايش قيمت ارز و...در هفته‌هاي اخير توضيحاتي داد.

اکبر ترکان مشاور رئيس جمهور با اشاره به راهکار برون رفت از بحران ارزي و مشکلات اقتصادي اظهار کرد: در وهله اول بايد علت به وجود آمدن اين مشکلات را پيدا کنيم و پس از آن براي رفع آنها اقدام کنيم.

 مشاور رئيس جمهور با بيان اينکه علت اصلي اين موضوع حجم نقدينگي در کشور بود، گفت: در حالي که بانک‌ها توان پرداخت 7 درصد سود را داشتند، بيشتر از سقف سپرده‌ها آن را پرداخت مي‌کردند.

وي با اشاره به اينکه سود سپرده‌ها معمولا از طريق  مخفي شدن ترازنامه تامين مي‌شد، افزود: از آنجا که برخي از سپرده‌ها در جريان گردش قرار نداشتند و بيشتر آنها به صورت معوقات بانکي آشکار و پنهان بود و يا به شکل اوراق خزانه، اوراق مشارکت، بنگاه‌هاي توليدي به دولت ارائه مي‌شد که سود کافي را هم مهيا نمي‌کرد؛ بانک‌ها با کسري بودجه مواجه شدند و بدين ترتيب حج نقدينگي افزايش يافت.

مشاور رئيس جمهور  تاکيد کرد: جذاب‌ترين بازار براي نقدينگي ارز و طلا بود و مهمترين شيوه براي اصلاح اين بازار هم تغيير روش سيستماتيک بانکي مي‌باشد.

ترکان ادامه داد:  سپرده‌هاي مردم نزد بانک‌ها جزء دارايي‌هاي اين بانک‌ها نيست؛ در نتيجه سپرده‌هاي آنها بايد در يک سرفصلي قرار بگيردکه طبق قاعده بانک‌داري بدون ربا با آن شرايط به کار گرفته شود و سود به وجود آمده در اختيار مردم قرار گيرد.

وي اظهار کرد: در بانکداري بدون ربا سپرده هاي مردم بايد به صورت سپرده هاي اماني در ذيل ترازنامه به کار گرفته شود که اين موضوع اصلي ترين راه حل براي اصلاح نظام بانکي است.

مشاور رئيس جمهور  با اشاره به بازار ثانويه ارز نيز گفت: اين بازار تا اندازه اي از فساد جلوگيري کرده است. به نظرم واگذاري ارزها به بنگاه‌ها مستلزم ارزيابي بود؛ چرا که بعضا اين ارزها در اثر روابطي مانند رانت و... به کارگزاران داده مي شود .

وي با اشاره به اظهارات اخير خود مبني بر اينکه گيرندگان ارز بايد تبارشناسي شوند، گفت: بايد مشخص شود خروجي گيرندگان ارز چگونه بوده و  چه کساني ارز دريافت کرده‌اند.