هند با تاسيس بانک ايراني موافقت کرد

تاریخ انتشار : 1397/04/24

تهران - ايرنا - روزنامه هندي 'اينديَن اکسپرس' روز شنبه گزارش داد که وزير دارايي اين کشور بانک مرکزي هند را مجاز دانست تا قبل از آعاز تحريم هاي آمريکا عليه ايران، با تاسيس يک شعبه از بانک ايراني پاسارگاد در اين کشور و بطور مشخص در بمبئي موافقت کند.

براساس اين گزارش، پيوش گويال، وزير دارايي هند با ارسال پيامي به بانک مرکزي اين کشور اعلام کرد که هيچ اعتراضي ندارد تا اين بانک بخش خصوصي ايران قبل از شروع مرحله نخست تحريم هاي آمريکا از 6 اوت (15 مرداد)، شعبه خود را در بمبئي تاسيس کند.
به گزارش ايرنا، اگرچه اين موافقت چند هفته قبل از آغاز مرحله نخست اين تحريم ها انجام مي گيرد اما سال ها است که اين درخواست طرف ايراني به دولت هند ارايه شده بود و بانک مرکزي اين کشور هر بار از پذيرفتن آن طفره رفت.
حتي پيشتر فدارسيون سازمان هاي صادرکننده هندي نيز از بانک مرکزي هند خواسته بودند با درخواست اين بانک ايراني و بانک هاي ديگر در تهران از جمله بانک پارسيان و سرمايه موافقت کند تا زمينه مبادلات دوجانبه دو کشور آسان شود، اما بانک مرکزي حتي به رغم درخواست نخست وزير اين کشور از پذيرش اين درخواست تحت فشار خارجي به ويژه از سوي وزارت خزانه داري آمريکا سر باز زد.
يک مقام وزارت دارايي هند به اين نشريه گفت که قبل از اينکه بانک مرکزي هند بخواهند موافقت خود را با راه اندازي اين بانک و بيش از 20 بانک خارجي ديگر در اين کشور اعلام کند، موضوع بايد در يک شوراي عالي متشکل از مقامات وزارت خانه دارايي، بازرگاني، امور خارجه و کشور بررسي شود.
بانک مرکزي هند چندي پيش اعلام کرده بود درحال بررسي درخواست سه بانک ايراني براي افتتاح شعبه در هند است . 
بانک هاي ايراني، درخواست دهنده افتتاح شعبه در هند شامل بانک پاسارگاد، پارسيان و بانک سامان است. 
درسالهاي اخير نبود کانال پرداخت بانکي بين دو کشور از مهمترين مشکلات تجار و افزايش مبادلات مالي بين دو کشور بوده است به گونه اي مقامات رسمي دو کشور به درخواست فعالان اقتصادي خواستار تسريع در گشايش شعبات بانکي بين دو کشور شده اند. 
مقامات هندي در پاسخ به پيگيري گشايش شعبات بانکي بين دو کشور اعلام کرده اند که منتظر پاسخ بانک مرکزي اين کشور هستند.