خريداران عمده سکه و ارز شناسايي و مکلف به پرداخت ماليات شدند

تاریخ انتشار : 1397/04/25

 وزير امور اقتصادي و دارايي روز يکشنبه از شناسايي خريداران عمده سکه و ارز با هدف مطالبه ماليات بر سود اتفاقي آن ها خبر داد.

به گزارش ايرنا از تارنماي وزارت اموراقتصادي و دارايي،«مسعود کرباسيان» در خصوص جلسه روز يکشنبه خود با مديران کل و رئيسان ادارات کل مالياتي استان‌ها، گفت: از مديران سازمان خواستم که با جديت وارد عمل شوند؛ چراکه در راه مبارزه با رانت و فساد و براي حفظ ثبات اقتصادي و حراست از منابع کشور هيچ خط قرمزي وجود ندارد.
کرباسيان با بيان اينکه مقام معظم رهبري هم در ديدار با هيات دولت بار ديگر بر اصل مبارزه با فساد و برخورد با متخلفان تاکيد کردند، گفت: عمل به اين موضوع اساس اقدامات وزارت اقتصاد است.
وزير اقتصاد در تشريح اقدامات برنامه ريزي شده در اين حوزه گفت: سازمان امور مالياتي خريداران عمده سکه را شناسايي کرده‌ و طبق قانون آنها مکلف به پرداخت «ماليات بر سود اتفاقي» هستند.
وي ادامه داد: 100 نفر اول اين ليست که بيشترين خريد را انجام داده‌اند، به صورت اولويت دار مورد بررسي و مطالبه ماليات قرار مي گيرند.
کرباسيان افزود: همين روند در مورد بازار ارز هم صورت مي گيرد. هر مجموعه اي يا فردي که از طريق خريد و فروش ارز، سود اتفاقي بدست آورده باشد، مشمول اين ماليات مي شود و دايره بررسي ها و مطالبه‌گري ما شامل تمام بخش‌هاي اقتصادي کشور مي‌شود.
وي تصريح کرد: سازمان امور مالياتي اين گروه را نيز شناسايي کرده و طي روزهاي جاري آنها مکلف به پرداخت مطالبات دولت مي شوند.
وزير اقتصاد ادامه داد: همچنين موسسات و آژانس هاي مسافرتي هم به دقت رصد مي‌شوند و با برخي از آنها که از موضوع پرداخت ارز مسافري براي سفر به کشورهاي بدونِ نياز به رواديد، سوء استفاده کرده اند، برخورد خواهد شد.
وي خاطر نشان کرد: کساني هم از وضعيت ارز مسافري سوء استفاده کرده اند و با برخي اقدامات‌شان سودهايي بدست آورده اند، بايد ماليات سود اتفاقي را پرداخت کنند.
وزير اقتصاد گفت: مردم مطمئن باشند که کوتاه نخواهيم آمد و ريال به ريال حق آنها را مطالبه مي کنيم. 
وي افزود: قرار نيست توليدکنندگان با زحمت و عبور از موانع کار کنند، ماليات بدهند و گروه ديگري زير سايه اقتصاد زيرميني از پرداخت حقوق دولت و ملت خودداري کنند.
کرباسيان با بيان اينکه حرکت وزارت اقتصاد در اين ميدان براساس قانون و برمبناي گسترش شفافيت خواهد بود، اظهار داشت: به همکاران سازمان امور مالياتي تاکيد کردم که وزارت امور اقتصادي و دارايي، حامي بخش خصوصيِ متعهد است و اساس رفتار با اين گروه بايد برمبناي صداقت باشد؛ کما اينکه سال گذشته يک ميليون و 300 هزار اظهارنامه مالياتي از سوي آنها به صورت خوداظهاري پذيرفته شد.
وي يادآور شد: رويکرد ما براي مبارزه با فساد، گسترش سيستم الکترونيکي است و خوشبختانه امسال هم تا اينجاي کار 99 درصد اظهارنامه هاي مالياتي به صورت الکترونيکي اظهار شده است.
کرباسيان بار ديگر تاکيد کرد: وزارت اقتصاد در مسير مبارزه با فساد، گسترش شفافيت و بهبود فضاي کسب وکار از پاي نمي نشيند.