ليست کامل دريافت‌کنندگان ارز دولتي به دادستان ارسال شد

تاریخ انتشار : 1397/04/30

رئيس‌کل بانک مرکزي اعلام کرد: بانک مرکزي در فرآيند اطلاع‌رساني، همواره به‌دنبال شفاف‌سازي بوده است و ليست کامل کليه ارزهاي تامين شده به دادستان کل کشور ارسال شده است.

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)،در پي انتشار مصاحبه حجت‌الاسلام والمسلمين منتظري، دادستان کل کشور مبني‌بر لزوم ارائه هرچه سريع‌تر اطلاعات مربوط به گيرندگان ارز بانک مرکزي با نرخ رسمي، ولي‌الله سيف ضمن اعلام مطلب فوق، افزود: بانک مرکزي کليه اطلاعات را به موقع اطلاع‌رساني کرده است.

رئيس‌کل بانک مرکزي در اين مصاحبه کوتاه با تاکيد بر اين نکته که اين بانک در جريان اطلاع‌رساني با هيچ محدوديت و فشاري روبه‌رو نبوده است، ادامه داد: ما با شفافيت کامل، اطلاعات لازم را اطلاع‌رساني کرده‌ايم و اخيرا نيز بنابر تقاضاي دادستان محترم تهران، فهرست کامل کليه ارزهاي تامين شده، براي ايشان ارسال شده است. مع الوصف بنا بر ملاقاتي که با دادستان کل کشور داشتم، اين ليست براي ايشان نيز ارسال شد. سيف همچنين افزود: دادستان کل کشور يکي از اعضاي فعال و موثر شوراي پول و اعتبار است و از اقدامات اصلاحي بانک مرکزي به‌صورت جدي حمايت مي‌کنند. ضمن آنکه با توجه به حضور مستمر ايشان در جلسات و مباحث مطروحه در شورا و نيز گزارش‌هاي تفصيلي که در اختيارشان قرار مي‌گيرد، در جريان تصميمات و سياست‌گذاري‌ها قرار دارند. خوشبختانه بانک مرکزي همانند هميشه، در اين مورد نيز با شفافيت و دقت نظر عمل کرده است.

رئيس‌کل درخصوص صدور قرار سنگين‌ترين وثيقه تاريخ ايران براي متهم نخست پرونده ثامن‌الحجج افزود: بانک مرکزي در دوره جاري با شناخت دقيق از بازار پولي و بانکي و مخاطرات موجود در آن، با جديت تمام سامان‌دهي بازار غيرمتشکل پولي و مبارزه با فساد را در اولويت اول امور خود قرار داد و از همان روز نخست، اهتمام من و همکاران پرتلاشم در اين بانک، حل قطعي معضل پيچيده و دامنه‌دار موسسات غيرمجاز بود. رئيس شوراي پول و اعتبار همچنين افزود: مقابله با فساد سازمان‌يافته که ريشه در چند دهه گذشته دارد، بدون هرگونه اثرپذيري از موانع و سنگ‌اندازي‌ها استمرار داشته و در اين مدت، من و همکارانم بدون توجه به تبعات به راهمان ادامه داده‌ايم. او با ابراز خشنودي از ريشه‌کن شدن تمامي موسسات غيرمجاز شناخته شده تاکيد کرد: خداوند متعال را شاکرم که در اين مسير به ما توفيق داد تا در برابر فشار و تهديدها ايستادگي کرده و يکبار براي هميشه اين مخاطره بزرگ را از پيش‌رو برداريم.

سيف که ساماندهي بازار غيرمتشکل پولي را نقطه عطفي در تاريخ بانک و بانکداري کشور مي‌داند، افزود:‌ امروز به حول‌وقوه الهي، ريشه‌هاي اين فساد در حال خشکيدن است. گرچه در جريان ساماندهي‌غيرمجازها متحمل آسيب‌هاي جدي نيز شديم، ولي اين‌ جراحي بزرگ و پرهزينه با تاکيدات مقام معظم رهبري مدظله العالي و با حمايت رئيس‌جمهور محترم و مساعدت قوه‌قضائيه، نهادهاي امنيتي و انتظامي صورت گرفت که اين همراهي‌ها شايسته قدرداني است چون اگر اين عمل به سال‌هاي بعد موکول مي‌شد، تبعات و اثرات جانبي منفي آن به مراتب بيشتر بود. البته در آخرين مرحله، تصميم‌گيري‌هاي بجا و بهنگام نمايندگان محترم سه قوه و تاييدات سران محترم قوا بسيار موثر و راهگشا بوده است.