حرکت جديد دولت براي ارتقاي بازار سرمايه

تاریخ انتشار : 1397/04/30

به گزارش پايگاه خبري با اقتصاد، مسعود کرباسيان وزيرامور اقتصادي و دارايي در صفحه اينستاگرامش از تحولات جديد در بازار سرمايه خبر داد و نوشت: 

دولت تمام توانش را به کار گرفته که فضاي اقتصادي کشور ساماندهي شود و مردم فرصت سرمايه‌گذاري در بازارهاي مولد را پيدا کنند. قطعا اگر مردم نگران کاهش ارزش پولشان نباشند، به سمت بازارهايي مي‌روند که حاصل کار آنها کمک به اقتصاد ملي باشد. طبقه متوسط با محافظه‌کاري در مورد اندوخته‌هايش تصميم مي‌گيرد و اين حق هم قطعا براي آنها وجود دارد. اما، ما در وزارت اقتصاد خود را مکلف کرده‌ايم که تا جايي که امکانش وجود دارد، بازارهاي مولد را براي مردم جذاب کنيم. دغدغه اين است که مردم احساس نکنند سرمايه‌هايشان از بين مي‌رود يا اينکه فضاي مناسب براي سرمايه‌گذاري مطمئن و سودآور ندارند.

به همين جهت و براي تشويق بيشتر مردم به سرمايه‌گذاري در بورس از اين پس، نرخ نقل و انتقال سهام و حق تقدم از نيم درصد به يک دهم درصد کاهش خواهد يافت، اين سياست موجب افزايش نقدشوندگي در بازار سهام خواهد شد.

از سازمان بورس خواسته‌ام تا کارمزدهاي ارکان بازار سرمايه را کاهش دهد که خوشبختانه با تاييد شوراي عالي بورس از اين پس چنين خواهد شد. اين اقدام باعث کاهش هزينه‌هاي معاملاتي و سودآورترشدن معاملات الگوريتمي و معاملات پر بسامد در بازار سرمايه خواهد شد.

همچنين در ستاد مبارزه با تحريم تصويب شد که نرخ صفر مالياتي براي افزايش سرمايه از محل سود تقسيم نشده شرکت‌ها در نظر گرفته شود. اين مشوق مالياتي موجب ايجاد انگيزه براي افزايش سرمايه و توسعه فعاليت‌ها در شرکتهاي بورسي شده و مانع از خروج نقدينگي شرکتهاي بورسي در قالب سود تقسيمي خواهد شد. اين سياست ها در کنار ساير سياست هاي وزارت امور اقتصادي و دارايي موجب افزايش جذابيت و سود آوري بازار سرمايه شده و در مديريت نقدينگي و حمايت از توليد موثر خواهد بود.

دولت هر اقدام اصلاحي در جهت تقويت بازارهاي مولد و همچنين آرامش بخشي به مردم براي حفظ دارايي‌هايشان را انجام مي‌دهد. ما در کنار مردم هستيم.