900 ميليارد تومان طرح فضايي در برنامه ششم سهم بخش خصوصي است

تاریخ انتشار : 1397/04/31

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از بخش خصوصي دعوت کرد با تشکيل کنسرسيوم هاي مشترک، در زمينه اپراتورهاي ماهواره‌اي ورود کند؛ زيرا در برنامه ششم توسعه جذب ۹۰۰ ميليارد تومان سرمايه گذاري بخش خصوصي در بخش فضايي در نظر گرفته شده است.

به گزارش ايرنا، رييس سازمان فضايي ايران که معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات است، امروز (شنبه) به همراه برخي اعضاي شوراي عالي فضايي، مرکز پژوهش‌هاي مجلس، نمايندگاني از بخش خصوصي و اپراتورهاي تلفن همراه از پژوهشکده سامانه‌هاي ماهواره پژوهشگاه فضايي ايران بازديد کردند.
به نوشته تارنماي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، «مرتضي براري» گفت: 75 درصد حجم اقتصاد فضايي در کشورهاي صاحب اين فناوري در بخش خصوصي است و سهم دولت‌ها 25 درصد است.
براري بيان داشت: براي ورود بخش خصوصي در عرصه فضايي کشور و سرمايه‌گذاري آنها تعاملاتي با بانک‌هاي دولتي و خصوصي، اپراتورها و ساير شرکت‌هاي خصوصي داشته‌ايم.
وي اعلام کرد صدور پروانه مخابرات ماهواره‌اي در دستور کار کميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي قرار دارد که نقطه عطفي در ورود بخش خصوصي به حوزه فضايي کشور است.
به گزارش ايرنا، مطالعات اوليه نيازسنجي، امکان سنجي و تشکيل اپراتور ماهواره مخابراتي بومي از سال 1394 در سازمان فضايي ايران و ديگر سازمان هاي مرتبط آغاز شد و چارچوب کلي آن در جلسه 262 کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات به تصويب رسيد.
سيزدهم تيرماه امسال اعلام شد پروانه اپراتوري ماهواره هاي مخابراتي در دستور کار کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات قرار گرفته است.

** تصدي‌گري دولت در بخش فضا کم شود
رييس سازمان فضايي ايران تصريح کرد: بايد تصدي‌گري در بخش فضا را رها کرده و تا جايي که بخش خصوصي ورود پيدا کند، از جمله در بخش اپراتوري فضايي، کار را به آنها محول کنيم.
«امروز نياز داريم در حوزه فضايي، بخش خصوصي فعال به يک زنجيره تبديل شود و با تعامل و همکاري با دانشگاه ها که مراکز تربيت نيروي متخصص کشور به شمار مي روند، بتواند نقش فعال تري در اين حوزه داشته باشد».

** اثر دستاوردهاي فضايي بر زندگي مردم 
رييس پژوهشگاه فضايي ايران نيز در اين بازديد گفت: دستاوردهاي فضايي هنگامي براي مردم ارزشمند است که در زندگي آنان قابل لمس باشد و از اين رو، توسعه خدمات فضايي و کاربردهاي فضاپايه بايد تقويت شود.
«حسين صميمي» تصريح کرد: پروژه‌هاي مهمي مانند پروژه‌هاي ماهواره مخابراتي ناهيد1 و ناهيد2، ماهواره سنجشي سها و همچنين شبيه‌ساز ماهواره در پژوهشکده سامانه‌هاي ماهواره به انجام رسيده يا در دست اجرا است و در اجراي اين پروژه‌ها، ارتباطات و همکاري‌هاي خوبي با مراکز دانشگاهي و نيز بخش خصوصي دارد.
به گزارش ايرنا، دهم تيرماه رييس سازمان فضايي ايران از قرار داشتن ايران در جايگاه نخست فناوري هاي فضايي در منطقه براي پنجمين سال پياپي خبر داد و گفت: در شاخص پرتابگر و زيرساخت رتبه دوم منطقه، حوزه علوم اکتشافات نيز جايگاه دوم، حوزه سنجش از دور رده پنجم، حوزه فناوري ماهواره رتبه پنجم و حوزه ناوبري جايگاه دوم منطقه از آنِ ايران است.