لير ترکيه در برابر دلار جان تازه‌اي گرفت

تاریخ انتشار : 1397/05/02

به دنبال اظهارات وزير دارايي ترکيه در جهت حمايت از استقلال بانک مرکزي اين کشور، ارزش لير در برابر دلار ۰.۸ درصد افزايش پيدا کرد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا به نقل از ديلي صبا، به دنبال اظهارات «برات البايراک» وزير خزانه داري و دارايي ترکيه که گمانه زني ها را براي افزايش نرخ بهره در جلسه پيش رو بانک مرکزي اين کشور افزايش داد، ارزش لير در برابر دلار آمريکا با روند افزايشي روبرو شد.

در همين حال لير ترکيه در ۲۴ ساعت گذشته در برابر دلار ۰.۸ درصد افزايش يافت و هر دلار آمريکا کمتر از ۴.۷۵ لير معامله شد. بازارها انتظار دارند که نرخ بهره ترکيه بين ۱۰۰ تا ۱۲۵ نقطه پايه افزايش پيدا کند؛ اين در حالي است که تورم ترکيه در ماه ژوئن به بالاترين رقم در ۱۴ سال اخير رسيد.  

اين گمانه زني ها زماني قوت گرفت که وزير جديد دارايي ترکيه گفت: ترکيه با بازارها جنگ نمي کند؛ اما رابطه «برد-برد» با آنها را دنبال مي کند. به گفته برخي از استراتژيست ها، اظهارات «برات البايراک» سازنده بود و بر استقلال بانک مرکزي و اصلاحات اقتصادي تاکيد مي کند.

همچنين بورس ترکيه هم ۱.۴ درصد افزايش نشان داد و بالاترين روند صعودي در ۲ هفته اخير را تجربه کرد و بخش بانکداري اين کشور هم ۲.۳ درصد رشد را تجربه کرد. بر پايه اين گزارش، نرخ فعلي بهره در ترکيه ۱۷.۷۵ درصد است.

  •