آمادگي «کنترل بانک» اتريش براي تضمين تجارت با ايران

تاریخ انتشار : 1397/05/03

رييس اتاق اقتصاد وين از آمادگي کنترل بانک اتريش براي تضمين مراودات تجاري با ايران خبر داد.

به گزارش ايبِنا، والتر روک نيز در ديدار با فعالان بخش خصوصي ايران با ابراز خرسندي از برگزاري نشست مشترک با هيات ايراني و تاکيد بر ضرورت تداوم چنين نشست‌هايي بين فعالان بخش خصوصي دو کشور اظهار داشت: حدود ۱۶ ماه پيش براي اولين بار به ايران سفر کردم به‌ شدت تحت تاثير کشور شما قرار گرفتم. ما در اين مدت تلاش‌هايي را براي گسترش روابط بين دو کشور انجام داده‌ايم، اما هنوز فاصله زيادي تا رسيدن به اهداف تجاري دوجانبه داريم. شناخت دو طرف از يکديگر، پايه و اساس تجارت است.

رييس اتاق اقتصاد وين در مورد مشکلات ناشي از تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران گفت: خوشبختانه دوره رياست جمهوري ترامپ چهارساله است و ابدي نيست. من نيز مانند شما اميدوارم که اين دوره، دوره اول و آخر ترامپ باشد و معتقدم فعالان اقتصادي بايد ديد بلندمدت داشته باشند و از همين حالا خود را براي دوران پساترامپ آماده کنند.

وي در خصوص مسائل بانکي و پيشنهاد ارائه شده از سوي نايب رييس اتاق ايران گفت: امکان خريد يک موسسه مالي وجود دارد و ما آمادگي داريم با همکاري طرف ايراني چارچوبي براي اين کار تدوين کنيم.

رييس اتاق اقتصاد وين اضافه کرد: در مذاکراتي که با کنترل بانک اتريش داشته‌ايم آنها اعلام کردند حاضرند تسويه ۸۰ درصد از حجم تجارت بين ايران و اتريش را تضمين کنند. ۲۰ درصد ديگر نيز از طريق يک شرکت مالي محلي تضمين خواهد شد. بانک‌هاي اتريش پيش از اين به دليل تحريم‌ها ترديدهايي براي ارتباط با ايران داشته‌اند، اما اکنون آنها تمايل دارند دوباره اين ارتباط را برقرار کنند.

لازم به ذکر است پدرام سلطاني نايب رييس اتاق بازرگاني ايران در اين نشست اظهار داشت: برخي بانک‌هاي اروپايي، به‌ ويژه بانک‌هاي کوچک که مراودات مالي کمتري با آمريکا دارند، منتظر تصميم اتحاديه اروپا هستند تا با برخورداري از حمايت‌هاي لازم از طرف اين اتحاديه، ارائه خدمات به بانک‌هاي ايراني را از سر بگيرند.

سلطاني با اشاره به راهکارهاي بانکي نيز گفت:‌ من فکر مي‌کنم اتحاديه اروپا در نهايت تعدادي از اين بانک‌ها را براي تجارت با ايران تحت حمايت خود قرار خواهد داد و آنها به کانال ارتباط مالي بين کشورهاي اروپايي و ايران تبديل خواهند شد.