همتي: سياست هاي ارزي را صادقانه به مردم اعلام مي کنيم

تاریخ انتشار : 1397/05/07

رييس کل جديد بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران بر حفظ قدرت ارزي و اعتبار اين نهاد تاکيد کرد و گفت: بايد با بيان صادقانه سياست هاي پولي و ارزي را با مردم در ميان گذاشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «عبدالناصر همتي» عصر شنبه در آيين معارفه رييس کل جديد بانک مرکزي افزود: بانک مرکزي ستون اقتصاد کشور است.
وي ادامه داد: افزايش تاب آوري اقتصاد در مقابل دشمنان بسيار ضروري است.
«دشمنان با اعمال تحريم به دنبال از بين بردن سرمايه اجتماعي دولت و القاي ضعف در اداره کشورند که اميدواريم اين تهديد را به فرصتي به اصلاح نظام بانکي تبديل کنيم».

** دليل وضعيت کنوني بازار ارز 
رييس کل بانک مرکزي تصريح کرد: وضعيت کنوني بازار ارز محصول ناترازي بانک مرکزي و سردرگمي در سياست هاي ارزي است.
وي ادامه داد: فقدان کنترل جريان نقدينگي، خلق نقدينگي در شبکه بانکي، نبود جايگزين مناسب براي ارز و سکه و طلا و ايجاد جو بدبيني در ذهن مردم نسبت به آينده، از برنامه هاي دشمنان است.
همتي افزود: برنامه هايي را در اين زمينه به رييس جمهوري ارايه کرده ام.
وي گفت: تلاش من بر حفظ قدرت ارزي کشور و اعتبار بانک مرکزي استوار خواهد بود. اصلاح ناترازي در شبکه بانکي، جلوگيري از بي انضباطي در نظام بانکي و مهار نقدينگي با ابزارهاي پولي و بانکي نيز مورد تاکيد است.
رييس کل بانک مرکزي حمايت از صادرات پايدار و بازار سرمايه را از مهمترين برنامه هاي خود برشمرد و افزود: در سياست گذاري پولي بانک مرکزي بر مبناي علمي تاکيد خواهد شد؛ زيرا تجربه نشان مي دهد در بدترين شرايط نيز نبايد مباني علمي اقتصادي را کنار گذاشت.

** مبارزه با فساد و رانت خواري؛ سرلوحه فعاليت نظام بانکي 
همتي بر مبارزه با فساد و رانت خواري در نظام پولي و ارزي تاکيد کرد و گفت: اين کار يکي از مطالبات جدي مردم است که بايد سرلوحه فعاليت نظام بانکي باشد.
وي از استادان و صاحبنظران پولي و ارزي خواست ديدگاه هاي خود را به بانک مرکزي منعکس کنند و از مديران بانکي حاضر در نشست دعوت کرد پس از اين آيين در طبقه هفدهم بانک مرکزي در نخستين جلسه تخصصي، شرکت کنند. 
به گزارش ايرنا، آيين توديع و معارفه رييسان پيشين و جديد بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران عصر شنبه با حضور معاون اول رييس جمهوري برگزار شد. 
هيات دولت سوم مردادماه «عبدالناصر همتي» را به عنوان رييس کل جديد بانک مرکزي برگزيد؛ وي از سال 1395 رياست کل بيمه مرکزي را بر عهده داشت و اواسط تيرماه به عنوان سفير جمهوري اسلامي ايران در چين منصوب شده بود.
همتي دکتراي اقتصاد دارد و استاد دانشگاه تهران است؛ از سال هاي 1373 تا 1385 به مدت 12 سال رياست بيمه مرکزي ايران را برعهده داشت و يک سال پس از روي کار آمدن دولت نهم، به بانک خصوصي سينا رفت که وابسته به بنياد مستضعفان است و به مدت هفت سال مديرعاملي آنجا را برعهده گرفت. 
در مهرماه 1392 و با روي کار آمدن دولت تدبير و اميد، به مديرعاملي بانک ملي ايران رسيد.
در بهار سال 1395 زماني که به دليل انتشار خبر صدور فيش هاي نجومي در صنعت بيمه، مديرعامل وقت بيمه مرکزي ايران استعفا کرد، همتي به پيشنهاد وزير وقت امور اقتصادي و دارايي، خردادماه آن سال به صنعت بيمه بازگشت و با تصويب هيات دولت مديرعامل بيمه مرکزي شد. 
وي تاليف ها و پژوهش هاي بسياري در زمينه اقتصاد دارد که مهمترين آنها کتاب «اقتصاد کلان، مقدمه‌اي بر سياست‌هاي پولي و مالي» است.
«توسعه اقتصادي»، «مشکلات اقتصادي جهان سوم» و «اقتصاد نفت» از ديگر تاليفات وي به شمار مي رود. 
بانک مرکزي ايران هجدهم مرداد 1339 تاسيس شد و وظيفه آن حفظ ارزش داخلي و خارجي پول ملي کشور، انتشار اسکناس و ضرب سکه‌هاي فلزي رايج کشور، تنظيم مقررات مربوط به معاملات ارزي و ريالي، نظارت بر صدور و ورود ارز و پول رايج کشور، تنظيم نظام پولي و اعتباري کشور و نظارت بر بانک‌ها و موسسه هاي اعتباري است.