اجراي تصميمات مجلس در بازار ارز/ حذف صرافي‌ها درست نبود

تاریخ انتشار : 1397/05/09

رييس کميته پولي و بانکي مجلس عنوان کرد که دولت پذيرفته تا تصميمات کميسيون اقتصادي مجلس را در بازار ارز اجرا کند.

به گزارش ايبِنا، محمدحسين حسين زاده بحريني در برنامه گفتگوي ويژه خبري سيما گفت: بانک مرکزي به عنوان مدير و متولي بازار ارز در اين عرصه غايب است و اين يک نقيصه مهم است.
وي افزود: تصميم دولت براي عرضه ارز به نرخ ثابت براي تمام مصارف و به هر ميزان نادرست بود. رييس کميته پولي و بانکي مجلس اظهارداشت: بازار ارز نيازمند مديريت فعال و نه منفعلانه بانک مرکزي است. حسين زاده بحريني افزود: حذف صرافي ها از بازار ارزي کشور به هيچ وجه درست نبود.

وي گفت: مهارت فني که مي تواند در کشور بازارگرداني کند در بانک مرکزي وجود ندارد. رييس کميته پولي و بانکي مجلس افزود: اگر پتروشيمي ها ارز حاصل از صادراتشان را به قيمت آزاد بفروشند ما به التفاوت ۸۰ هزار ميليارد توماني ايجاد مي شود که در حقيقت آن را از بخش توليد دريغ کرده ايم و به وارد کنندگان داده ايم.

بحريني افزود: چنانچه پتروشيمي ها ارزشان را در بازار ثانويه عرضه کنند نرخ ارز کاهش مي يابد و بازار به آرامش مي رسد. وي گفت: تلاش هاي سه ماهه در حال نتيجه دادن است و دولت پذيرفته تا تصميمات کميسيون اقتصادي مجلس را در حوزه بازار ارز اجرا کند.

وي با بيان اينکه براي ايجاد بازار ثانويه در کشور بايد ساز و کارهاي مناسبي شکل بگيرد گفت: به دولت گفتيم که در شرايطي که وضعيت بازار دچار مشکل است بايد بازار مناسب را براي آن به وجود آورد؛ در شرايط بحراني بايد بازاري را به وجود آورد که بر اساس آن وارد کنندگان بتوانند کالاهاي خود را به صورت آسان در کشور وارد کنند.

رييس کميته پولي بانکي مجلس اظهار داشت: گاهي اوقات در شرايط تورمي پيش مي آيد که افراد بخواهند سرمايه خود را از کشور خارج کنند و به همين دليل ارز را خريداري مي‌کنند، اما سازوکارها در بازار ثانويه تصويب مي‌کند که از ارز دولتي بايد براي واردات کالا استفاده کرد.

وي افزود: اگر پتروشيمي ها ارز حاصل از صادراتشان را به قيمت آزاد بفروشند ما به التفاوت ۸۰ هزار ميليارد توماني ايجاد مي شود که در حقيقت آن را از بخش توليد دريغ کرده ايم و به وارد کنندگان داده ايم.

بحريني افزود: چنانچه پتروشيمي ها ارزشان را در بازار ثانويه عرضه کنند نرخ ارز کاهش مي يابد و بازار به آرامش مي رسد. رييس کميته پولي و بانکي مجلس با اشاره به اينکه بايد از ظرفيت بازار سرمايه براي رفع نقيصه بانک مرکزي استفاده کنيم خاطرنشان کرد: قابليت بازار سرمايه در بانک مرکزي وجود ندارد، بازار سرمايه مي داند که چگونه بازارگرداني کند.

وي با اشاره به اينکه بانک مرکزي بايد در بازار متشکل حاضر شود، بازار متشکل اتمسفري قابل اجرا است که ابزارهاي لازم را در اختيار دارد، فعلا بانک مرکزي چنين مهارتي را ندارد تصريح کرد: اگر بانک مرکزي و دولت، بازار ثانويه را با مشخصاتي که در نامه به رييس جمهور ارسال شد اجرا کنند ترديد نداشته باشد که بازار آرامش پيدا خواهد کرد.

رييس کميته پولي و بانکي مجلس با اشاره به اينکه بانک مرکزي از اين بازار غايب است، گفت: تنها کاري که بانک مرکزي در طول اين سال ها کرده است اين بوده که ارز را گرفته و در نهايت فروخته و يا طلا را تبديل به سکه کرده و آن را هم به فروش مي رساند.

وي با اشاره به اينکه دانش و مهارت فني مي تواند بازارگرداني کند متاسفانه اين مسئله در بانک مرکزي وجود ندارد افزود: يا بايد مديريت بازار ارز و سکه را به بازار سرمايه بسپاريم و يا اينکه دانش و مهارت را از بازار سرمايه بگيريم و به بانک مرکزي بدهيم.

  •