افزايش موقت نرخ سود بانکي/ استفاده از طلا در چرخه اقتصادي

تاریخ انتشار : 1397/05/10

مديرعامل بانک گردشگري بر لزوم افزايش نرخ سود بانکي به صورت موقت و کوتاه مدت در شرايط فعلي تاکيد کرد.

به گزارش ايبِنا، علي اصغر سفري اظهار داشت: از زماني که بحث کاهش نرخ سود بانکي مطرح شد، معتقد بودم که اين موضوع بسيار حساس است و بايد ريشه يابي دقيقي در اين زمينه صورت گيرد.

وي افزود: به لحاظ تئوري‌هاي اقتصادي در کاهش نرخ سود بانکي ترديدي نيست اما با توجه به شرايط ناپايدار اقتصادي فعلي و کاهش قدرت خريد مردم اعتماد سپرده گذاران کاهش پيدا کرده و منابع سپرده اي از بانک هاي خارج شده است.

سفري با بيان اينکه افزايش نرخ سود بانکي به صورت موقت و مقطعي و کوتاه مدت راهکار موثري خواهد بود، تصريح کرد: اکنون مردم به جاي سپرده گذاري در بانک ها ترجيح مي دهند قدرت خريد خود را در بازارهايي مانند طلا، دلار، سکه و مسکن حفظ کنند.

مديرعامل بانک گردشگري خاطرنشان کرد: بهبود فضاي کسب و کار همواره يکي از راه حل هاي جايگزين در اين سال ها بوده است تا به جاي ارائه پول به مردم از طريق سپرده بانکي، جريان گردش پول افزايش يابد که نهايتا منجر به سودآوري بهتر بانک ها و کاهش هزينه ها نيز خواهد شد.

وي در خصوص موانع فعلي در نظام بانکي گفت: بانکداري خصوصي با چالش هاي بسيار جدي مواجه است و تمام هدف در سيستم بانکي ارائه راه حل به مسئولين در جهت کاهش مشکلات و تقويت نظام بانکي در سيستم اقتصادي فعلي است.

سفري با بيان اينکه به تازگي مطالعاتي را جهت ارائه به مسئولين در دست تهيه دارم و از تجربه ۴۰ ساله در نظام بانکي در اين مطالعات استفاده کرده‌ام. اظهار داشت: اين مطالعه در قالب ۲۰ ماده به مشکلات فعلي نظام بانکي و ارائه راه حل ها متمرکز شده است. نحوه تعيين تکليف بانک هاي بحران زده، روش هاي تسريع در وصول مطالبات و تعيين تکليف مطالبات معوق از جمله موارد مورد بررسي در اين سلسله از مطالعات است.

نويسنده کتاب بانکداري ۲ از مطالعه در طرح ديگري با عنوان استفاده از طلا در چرخه اقتصادي خبر داد و افزود: براي رونق بيشتر در اقتصاد و با توجه به تحريم هاي فعلي و محدوديت منابع اين طرح مي توان راه حلي مناسب ايجاد کرد که براي دارندگان منابع طلا و همين طور دست اندرکاران فعاليت هاي اقتصادي مفيد و موثر باشد.