چين: روابط عادي با ايران ادامه مي يابد

تاریخ انتشار : 1397/05/13

 سخنگوي وزارت امور خارجه چين اظهار داشت: پکن و تهران بدون توجه به تحريم هاي يکجانبه آمريکا، مبادلات و همکاري هاي عادي خود را بدون نقض تعهدات بين المللي ادامه مي دهند.

'گنگ شوانگ' روز جمعه در نشست خبري در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي در پکن در پاسخ به سئوال خبرنگار ايرنا در مورد مخالفت پکن با درخواست آمريکا مبني بر کاهش خريد نفت ايران افزود: چين در ارتباط با روابط با ايران، ديدگاه و نگرش شفاف و قاطعي دارد و چندين بار نيز موضع خود را در اين ارتباط به صورت شفاف بيان کرده است.
او با اشاره به اينکه دو کشور روابط خود را در چارچوب قوانين بين المللي دنبال مي کنند گفت: روابط دو کشور معقول، منطقي و قانوني است و چيزي فراتر از آن وجود ندارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه چين افزود: چين همواره با تحريم هاي يکجانبه و تحميل خواسته هاي کشور ثالثي عليه هر کشور ديگري از جمله ايران مخالفت کرده است.
به گفته وي بايد حقوق و منافع قانوني چين در روابط بين المللي مورد حمايت قرار گيرد و اين موضع قوي و روشن پکن است.
تارنماي شبکه خبري بلومبرگ امروز جمعه به نقل از دو مقام آمريکايي عضو تيم مذاکره‌ کننده با چين اعلام کرده بود واشنگتن نتوانسته است در مذاکرات با پکن، اين کشور را براي قطع واردات نفت از ايران ترغيب کند و پکن درخواست آمريکا را رد کرده است.
بلومبرگ نوشت: رد اين درخواست آمريکا توسط چين که اکنون با يکديگر در يک جنگ تجاري به سر مي برند ضربه‌اي به تلاش هاي 'دونالد ترامپ' رييس جمهوري آمريکا، براي منزوي کردن ايران بعد از خروج از توافق هسته‌اي است.
دو مقام آمريکايي که خواستند نامشان فاش نشود به اين نشريه گفته اند در عوض پکن، به جاي کاهش واردات، خريد نفت از ايران را افزايش داده است. 
دولت آمريکا در چند هفته گذشته مذاکراتي را با کشورهاي مختلف خريدار نفت ايران از جمله ژاپن، هند، کره جنوبي و ترکيه جهت قانع کردن آنها به قطع واردات نفت ايران تا ماه نوامبر (آبان) انجام داده است که با شکست مواجه شده است.
مقامات آمريکايي بعد از خروج اين کشور از برجام اعلام کردند خريداران نفت خام ايران بايد تا چهارم نوامبر (13 آبان 1397) واردات نفتي خود از ايران را قطع کنند، در غير اين صورت مشمول تحريم هاي ثانويه آمريکا خواهند شد.
تحريم هاي ثانويه آمريکا عليه طرف هاي خريدار نفت خام از ايران که مغاير قوانين تجارت بين المللي است، موجب واکنش منفي کشورهاي مختلف شده به طوري که تعدادي از کشورها در صدد مستثني شدن خود هستند و برخي از کشورها نيز اعلام کرده اند که آن را اجرا نخواهند کرد.
حجم مبادلات تجاري دو کشور ايران و چين در سال 2017 حدود 37 ميليارد و 300 ميليون دلار بود که به نسبت سال 2016 حدود 19.3 درصد رشد داشته است. 
حجم روابط اقتصادي دو کشور در 4 ماهه نخست سال 2018 هم 13.2 ميليارد دلار است که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 9.3 درصد افزايش يافته است. 
آمارها نشان مي دهد ايران در سال 2017 روزانه حدود 630 هزار بشکه نفت به چين صادر کرده است در چهار ماهه اول 2018 نيز تقريبا سطح فروش نفت در همان سطح باقي مانده است اما حجم روابط حدود 10 درصد رشد داشته است.