ايجاد سامانه ارزي شرکت‌هاي دانش بنيان با همکاري بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1397/05/13

معاون علمي و فناوري رياست جمهوري از ايجاد سامانه‌‎اي ميان معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و بانک مرکزي به منظور رفع مشکلات ارزي شرکت‌هاي نوپا و دانش بنيان خبر داد.

سورنا ستاري در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره مشکلات ارزي استارت آپ‌ها و شرکت‌هاي دانش بنيان گفت:افزايش قيمت‌هاي حوزه ارز و مشکلات اخير کشور در استارت آپ‌ها و شرکت‌هاي دانش بنيان که نيازهاي ارزي به منظور خريد تجهيزات يا همکاري‌هاي تجاري با شرکاي خارجي دارند قطعا باعث شده تا مشکلاتي ايجاد  شود که البته اين مسئله در شرکت‌هاي بزرگ اکوسيستم نوين مشهود است و بر همين اساس نيز معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري مذاکراتي را با بانک مرکزي داشته و سامانه‌اي مستقيم براي رفع دشواري‌هاي ارزي شرکت‌هاي نوآور و دانش بنيان ايجاد شده که تا به امروز دستاوردهاي مناسبي داشته است.

ستاري با بيان اين که تحريم‌هاي بين المللي در استارت آپ‌ها تاثير نخواهد داشت، تاکيد کرد: مديران شرکت‌هاي دانش بنيان و فناور با توجه به اين که در شرايط تحريم بزرگ شده‌اند و به مشکلات بزرگ براي کسب و کارها در داخل کشور عادت کرده‌اند، ديگر تحريم‌ها را به عنوان يک مشکل حاد نمي‌دانند و در اين شرايط بايد تحريم‌هاي داخلي ناشي از سنگ اندازي‌ها رفع شود.

 به گزارش ايبِنا، يکي از مشکلات پيش‌روي شرکت‌هاي دانش بنيان، در حال حاضر، نوسات ارزي دلار است به گونه اي که اين نوسانات اگر چه به طور مستقيم اثر خود را بر روي شرکت‌هاي دانش بنيان ندارند اما موجب مي‌شود که شرکت‌هاي دانش بنيان در خريد مواد اوليه خود دچار مشکل شوند. 

 اين مساله همچنين خريد تجهيزات و ساير دستگاه‌هاي مورد نياز اين شرکت‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است ، به طوري که دستگاهي که پيش از اين قيمت ثابتي داشت با نوسات ارزي افزايش قيمت دو تا سه برابري پيدا کرده و همين موضوع مي‌تواند بار مالي زيادي را به شرکت‌هاي تازه تاسيس وارد کند. 

البته افزايش قيمت محصولات و خدمات شرکت‌هاي دانش‌بنيان راهکار مناسبي براي نوسانات ارزي نيست؛ چرا که باعث محدود شدن مخاطبين شرکت‌هاي دانش‌بنيان مي‌شود. همچنين شايد خريد مواد اوليه به صورت ماهيانه و يا سالانه صورت گيرد اما نوسانات ارزي مي‌تواند مشکلات زيادي را پيش روي شرکت‌هاي دانش‌بنيان بگذارد. 

 پيش از اين وجود تحريم‌ها به نوبه خود به اقتصاد شرکت‌هاي دانش‌بنيان لطمه مي‌زد و در حال حاضر و با توجه به اينکه دلار دولتي به شرکت‌هاي دانش‌بنيان اختصاص داده نمي‌شود اما اين امر مشکلات مالي زيادي را در مسير توسعه شرکت‌هاي دانش بنيان ايجاد کرده است.