کنسرسيوم آسيايي 7 ميليارد دلار در ايران سرمايه گذاري مي کند

تاریخ انتشار : 1397/05/16

ﻣﺪﯾﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﻠﯽ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﭘﺘﺮﻭﺷﯿﻤﯽ گفت: توافق با يک کنسرسيوم آسيايي (چيني- فيليپيني) براي حضور در صنعت پتروشيمي ايران نهايي شده است که مجموع ارزش سرمايه گذاري آنها به هفت ميليارد دلار خواهد رسيد.

ﺣﺴﯿﻦ ﻋﻠﯿﻤﺮﺍﺩ امروز(دوشنبه) ﺩﺭ گفت و گو ﺑﺎ ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ اقتصادي ايرنا درباره جديدترين سرمايه گذاري ها در صنعت پتروشيمي ايران، بيان داشت: يک کنسرسيوم آسيايي براي سرمايه گذاري در ايران بسيار جدي است و حتي شرکت خود را در داخل کشور به ثبت رسانده و اکنون آخرين اقدامات براي واگذاري پروژه در حال انجام است.
وي تاکيد کرد اين شرکت آمادگي دارد به سرعت وارد کار اجرايي شود و اکنون زمين ساخت اين مجتمع نيز مشخص شده است. 
ﻣﺪﯾﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﻠﯽ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﭘﺘﺮﻭﺷﯿﻤﯽ يادآوري کرد: اين شرکت چيني قصد دارد همه زنجيره تکميلي «متانول» را بسازد که يکي از پروژه هاي آن تبديل مستقيم گاز به ام.يي.جي است و فناوري ساخت اين واحد نيز خودش به کشور وارد مي کند.
«شرکت نامبرده در ايران به ثبت رسيده و مجموع ارزش ساخت اين طرح پتروشيمي هفت ميليارد دلار است که 2 ميليارد و 800 ميليون دلار از آن در فاز نخست هزينه مي شود».
به گزارش ايرنا، ايران جزو معدود کشورهايي است که همه ابزار، ظرفيت‌ها و منابع مورد نياز براي يک صنعت پتروشيمي سودآور و فعال را در اختيار دارد و مزيت هاي آن قابل مقايسه با هيچ کشور ديگري نيست.
ظرفيت‌ها و جذابيت‌هاي سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي ايران به حدي فراوان است که گاهي از آن به عنوان بهشت آينده صنعت پتروشيمي جهان نام مي‌برند.
وجود مخازن بزرگ گازي و خوراک فراوان، دسترسي به منابع آبي در سواحل جنوبي و استقرار کنار مسيرهاي حمل و نقل دريايي از مزيت‌هايي است که ايران را به مکاني جذاب براي سرمايه‌گذاران صنعت پتروشيمي تبديل مي‌کند؛ مزيت هايي که مي‌تواند ايران را به قطب بزرگ صنعت پتروشيمي در آينده تبديل و سرمايه‌گذاران را به سوي خود جلب کند.
اکنون، ظرفيت توليد 63 ميليون تني توليد محصولات پتروشيمي در کشورمان وجود دارد که با تکميل و راه اندازي طرح هاي نيمه تمام، ظرفيت توليد آنها به 120 ميليون تن افزايش پيدا خواهد کرد و همچنين با کلنگ زني واحدهايي که طراحي آنها انجام شده است، ظرفيت توليد پتروشيمي ايران به 180 ميليون تن در سال خواهد رسيد.
«دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رييس جمهوري آمريکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم ارديبهشت ماه امسال خروج از اين توافق بين المللي را اعلام کرد.
در پي اين تصميم، برخي شرکت ها براي ماندن در بازار ايران يا ترک کردن آن مردد مانده اند؛ هرچند اروپا اعلام کرده است با تحريم آمريکا مقابله مي کند.
آمريکا پس از اعلام تصميم خود، به خريداران نفت و ميعانات گازي و پتروشيمي ايران فشارهايي وارد کرد تا به کاهش و توقف خريد خود دست بزنند اما بررسي ها نشان مي دهد اين سياست تاکنون ناکام مانده است و روند مبادلات ايران، بدون توجه به اين هياهوها همچنان ادامه دارد و حتي برخي شرکت هاي آسيايي مقدمات حضور در ايران را نهايي کرده اند.