عواقب بانکي عدم تصويب FATF

تاریخ انتشار : 1397/05/16

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: در صورت عدم تصويب FATF فعاليت بانکي خارج از سوئيفت را نمي‌توانيم انجام دهيم.

به گزارش بنکر (Banker)، مسعود کرباسيان وزير امور اقتصادي و دارايي در نشست روز دوشنبه ۱۵‌مرداد فراکسيون نظارت بر اجراي برنامه‌هاي توسعه کشور درباره ورود ارز پتروشيمي‌ها به بازار ارزي گفت: عمده مجتمع‌هاي پتروشيمي در اختيار وزارت دفاع، نفت، شستا و تامين اجتماعي است و دولت به دنبال اين است که به ارز پتروشيمي‌ها نظم دهد.

وي با بيان اينکه دولت در موضوع بازگرداندن ارز جدي است، افزود: يکي از عواملي که مي‌توانست به موفقيت گروه دوم ارزي کمک کند، بازگرداندن به موقع ارز پتروشيمي‌ها و فولادي‌ها بود؛ بنابراين در اين موضوع حسابرسي‌ها به‌صورت تک به تک صورت مي‌گيرد. وزير امور اقتصادي و دارايي با اعلام اينکه مرکزي در وزارت اقتصاد تشکيل شده که نوع نگرش آمريکا نسبت به تحريم‌هاي اعمالي عليه ايران را رصد مي‌کند، بيان کرد: هفته گذشته يکي از کارشناسان آمريکايي و طراحان تحريم عليه ايران عنوان کرده که ترامپ نمي‌تواند اهداف تحريمي خود عليه ايران را پياده کند، زيرا اگر نفت ايران تحريم شود، قيمت جهاني اين محصول استراتژيک افزايش مي‌يابد و با همان صادرات نفت کم، کمبود درآمد ايران جبران مي‌شود. اين عضو کابينه دولت دوازدهم با اشاره به اينکه ۳ طرح و لايحه در کميسيون اقتصادي مجلس درخصوص اصلاح نظام بانکي مطرح است، يادآور شد: اميدوارم اين طرح سريع‌تر در صحن علني مجلس بررسي شود، البته وزارت اقتصاد و بانک مرکزي نيز طرحي درباره اصلاح نظام بانکي دارند. وي با بيان اينکه وزارت اقتصاد حدود ۳۳ پروژه در حوزه دولت الکترونيک تعريف کرده است، افزود: دولت درآمد مالياتي را از ۲۸ هزار ميليارد تومان به ۹۶ هزار ميليارد تومان رسانده است.

به نوشته خانه ملت، وزير امور اقتصادي و دارايي با تاکيد بر اينکه مجلس بايد درخصوص مبارزه با پولشويي به دولت کمک کند، تصريح کرد: هدف تحريم‌هاي آمريکا نظام بانکي کشور است و دولت سعي کرده پيوستن ايران به FATF را در حالت تعليق نگه دارد و عنوان کرده که ۴ لايحه در مرحله اجرايي شدن است، اما اگر اين لوايح تصويب نشود، ايران در ليست سياه قرار مي‌گيرد و وضعيتي نامناسب ايجاد مي‌شود و فعاليت بانکي خارج از سوئيفت را نيز نمي‌تواند انجام دهد.