پيشنهاد آلمان براي ايجاد کانال‌هاي جديد بانکي با ايران

تاریخ انتشار : 1397/06/03

بلومبرگ در گزارشي نوشت که پيشنهاد آلمان براي ايجاد کانال‌هاي جديد مالي و بانکي با ايران و دور زدن تحريم‌هاي آمريکا مي‌تواند محقق شود.

به گزارش بنکر (Banker)، در شرايطي که دولت آمريکا عرصه را بر متحدان اروپايي خود تنگ کرده است، رهبران آلمان از جمله آنگلا مرکل-صدراعظم – پيشنهاد داده‌اند که کشورهاي اروپايي بايد گام‌هايي براي کاهش وابستگي خود به دلار بردارند. هايکو ماس- وزير خارجه آلمان نيز خواهان ايجاد کانال‌هاي مالي مستقل از دلار براي حمايت از شرکت‌هاي اروپايي داراي روابط اقتصادي با ايران شده است.

براي تحقق چنين امري، کانال‌هاي پرداخت بايد توسط موسساتي انجام شود که وابستگي به دلار ندارند. به گفته بانک تسويه بين‌الملل، بانک‌هاي اروپايي در بازه زماني ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ با کاهش ۴۲ درصدي وابستگي خود به دلار آمريکا از آسيب پذيري خود کاسته‌اند اما هنوز تحريم‌هاي آمريکا مانع بزرگي بر سر راه کشورهاي اروپايي خواهد بود: براي مثال در المان ۵۰۲ ميليارد دلار از دارايي هاي بانکي به شکل دلار است.

با اين حال اجرايي شدن برنامه پيشنهادي وزيرخارجه آلمان غيرممکن نيست چرا که هم اکنون نيز بانک‌هايي وجود دارند که وابستگي به سيستم مالي آمريکا ندارند و چه بسا که تحت شرايطي بتوانند رشد نيز داشته باشند.  

در حال حاضر دولت‌هاي اروپايي نمي‌توانند کار زيادي براي محافظت از شرکت‌هاي بزرگ که روابط گسترده‌اي با آمريکا دارند انجام دهند با اين حال بسياري از شرکت ‌هاي کوچک اروپايي هستند که ارتباطي با آمريکا ندارند و بازار ايران را مکان مناسب‌تري براي فعاليت‌هاي خود مي‌بينند. راه‌هايي براي تامين مالي و شفافيت در مسير تجارت بين اتحاديه اروپا و ايران وجود دارد اما کشورهاي اروپايي بايد بانک‌هايي بيابند که علاقه مند به کنار گذاشتن دلار و سيستم مالي آمريکا باشند.

شايد براي اروپا بهتر باشد که نگاهي به تجربه روسيه بياندازد: در مارس ۲۰۱۴، آمريکا بانک " روسيا" را تحريم کرد که متعاقب آن ضمن از دست دادن امکان فعاليت در بازار مالي آمريکا، ۵۷۲ ميليون دلاراز اموال آن در اين کشور توقيف شد. محدوديت هاي مشابهي بر بانک " اس ام پي" نيز وضع شد اما پس از مدتي، دارايي‌هاي بانک روسيا سريع تر از بانک هاي بزرگ تحريم نشده ديگر روسي افزايش يافت چرا که آن ها مجبور بودند براي مثال از فعاليت در منطقه کريمه که توسط آمريکا تحريم شده است دست بکشند در حالي که روسيا بانک چنين محدوديتي نداشت.

بلومبرگ در انتها افزوده است: اگر اروپايي‌ها در خصوص کانال هاي بانکي مستقل از آمريکا جدي هستند به بانک‌هايي نظير روسيا بانک نياز دارند. احتمال پديد آمدن چنين بانک‌هايي بستگي به ميزان جديت اروپايي ها براي رها شدن از تحريم‌هاي آمريکا دارد. حداقل آلماني ها بايد به قدر کافي جدي باشند چرا که منافع اقتصادي‌شان کاملا در تضاد با دولت ترامپ است. احتمالا براي بسياري از شرکت‌هاي آلماني، بازار روسيه و ايران از آمريکا جذاب‌تر و سودآورتر خواهد بود. به نظر مي‌رسد تا آمدن روزي که رهبران اروپايي از جسارت کافي براي گام برداشتن در مسيري که ماس از آن سخن گفته است برخوردار باشند راه زيادي باقي مانده است اما اگر اروپا مي‌خواهد نقشي متعادل در برابر آمريکا ايفا کند بايد فراتر از مقاله نوشتن در روزنامه ها گام بردارد.