نرخ سود سپرده‌هاي ارزي تعيين شد

تاریخ انتشار : 1397/06/05

بانک مرکزي شرايطي را به منظور تکميل ترتيبات سپرده‌گذاري ارزي موضوع قسمت «ج» بخش سوم مجموعه مقررات ارزي «خدمات ارزي و ساير مبادلات ارزي بين المللي» تدوين و به نظام بانکي ابلاغ کرد.

به گزارش بنکر (Banker)، بررسي شرايط اعلامي از سوي بانک مرکزي نشان مي دهد که دوره سپرده‌گذاري ارزي در نظر گرفته شده براي اجرا در بانک ها يک ساله بوده و در صورت ارائه درخواست تمديد (قبل از سررسيد) و موافقت اين بانک، دوره مذکور براي دوره‌ يک ساله ديگر قابل تمديد خواهد بود.

در عين حال، ‌بانک مرکزي براي سپرده هاي ارزي نرخ سود ۲ تا ۴ درصدي در نظر گرفته و عنوان شد که نرخ سود سپرده‌گذاري ساليانه براي اسعار يورو، درهم امارات و دلار به ترتيب ۳، ۲ و ۴ درصد است.

بر پايه اين گزارش، طبق مقررات پيش بيني شده در زمينه سپرده گيري ارزي در نظام بانکي کشور، بانک مجاز است نسبت به سپرده گيري ارزي به صورت اسکناس به ارزهاي يورو، درهم امارات و دلار از اشخاص حقيقي و حقوقي بخش غير دولتي با تضمين بانک مرکزي در قالب فرم يک اقدام و با انجام هماهنگي لازم با اداره بين‌الملل اين بانک، نزد بانک مرکزي سپرده‌گذاري کند.

يکي از مهم ترين مباحثي که بانک مرکزي در اين دوره از مقررات گذاري براي سپرده هاي ارزي در نظر گرفته است، تضمين بازپرداخت اصل و سود وجوه ارزي سپرده‌گذاري شده توسط بانک مرکزي است.

کارمزد پيش بيني شده براي عامليت آن بانک ۰.۳ درصد نسبت به حجم سپرده دريافتي در پايان دوره سپرده‌گذاري ارزي يک ساله پرداخت مي شود. همچنين يکي ديگر از شرايط مهم پيش بيني شده در قالب دستورالعمل سپرده گيري ارزي در بانک ها اين است که در صورت درخواست متقاضي مبني بر ابطال و يا دريافت سود، به منظور تسريع و تسهيل در ارائه خدمات به سپرده گذاران، آن بانک نسبت به پرداخت اسکناس از محل منابع خود اقدام و مراتب را مطابق جدول دو به اداره بين‌الملل اين بانک جهت دريافت اصل و سود سپرده پرداختي منعکس کند.

بازپرداخت اصل و پرداخت سود سپرده‌گذاري به صورت اسکناس نزد اين بانک، به همان نوع ارز توديعي و به صورت اسکناس خواهد بود. بانک مرکزي براي شفاف سازي بيشتر و عملياتي تر کردن دستورالعمل ياد شده در قالب تبصره اي عنوان کرد که پرداخت سود به سپرده گذار به صورت ماهانه خواهد بود.

بانک مرکزي براي ابطال سپرده گذاري ارزي نيز برخي پيش بيني ها را انجام داده و عنوان شد که در صورت درخواست ابطال سپرده ارزي توديعي قبل از سررسيد، نرخ سود ساليانه مورد عمل براي سپرده يورويي، درهمي و دلاري به ترتيب ۱، ۰.۵ و ۱.۵ درصد خواهد بود. همچنين طبق برنامه ريزي صورت گرفته، ‌ به سپرده‌هاي ارزي کمتر از يک ماه سودي تعلق نمي‌گيرد.

همانگونه که ذکر شد يکي از موارد مهم و کليدي دستورالعمل سپرده گيري ارزي تدوين شده از سوي بانک مرکزي، تضمين اين بانک براي بازپرداخت اصل و سود سپرده متقاضيان است بر اساس آن سپرده متقاضي مطابق بخشنامه بانک مرکزي، بابت بازپرداخت اصل و سود سپرده به صورت نقدي (اسکناس) تضمين مي شود.