سياست بانک مرکزي درباره رمزارزها تغيير کرد

تاریخ انتشار : 1397/06/05

مدير اداره نظام هاي پرداخت بانک مرکزي گفت: بانک مرکزي با توجه به شناخت بهتر از پديده ارزرمزها و با توجه به دانشي که در اين خصوص در کشور شکل گرفته سياست خود را تغيير داده و بزودي اعلام مي‌کند.

به گزارش بنکر (Banker)، داوود محمد بيگي در پنل تخصصي فرصت ها و تهديدهاي فناوري بلاک چين در صنعت بانکداري گفت: فلسفه وجودي فناوري بلاک چين حذف واسطه سوم و نهاد ناظر است ولي تمام کشورها درصدد هستند که به دنبال تحولات ايجاد شده در رمز ارزها که يکي از محصولات بلاک چين است اين فناوري جديد را مقررات گذاري کنند.

وي اظهار داشت: چالش اصلي در رمز ارزها اين است که نهاد ناظر تا کجا مي‌تواند به آن ورود کنند. زيرا در خصوص رمز ارزها سياست يکساني در تمام کشورها وجود ندارد و هر کشوري بر اساس نوع فعاليت خود سياست هاي مختلفي در اين بخش در پيش گرفته است. اما در خصوص پول و ارزهاي رايج تمام کشورها سياست مشخصي دارند و اين نقطه تفاوت در اين دو بخش است.

محمد بيگي يادآور شد: در کشورها قوانين در مواجه با رمز ارزها انعطاف پذيري دارند و از ممنوعيت به استقبال و بهره گيري از ارز رمزها تغيير  سياست داده اند. وي با تاکيد بر اينکه وظيفه اصلي بانک مرکزي نظارت بر حوزه پولي و مالي است و بانک هاي مرکزي مقرراتي را که وضع مي‌کنند به دليل صيانت از دارايي‌هاي مشتريان بانک‌ها است، گفت: با توجه به اصول حاکم در بانک مرکزي ايران بايد ديد چه سياستي در مواجه با رمز ارزها در پيش مي‌گيرد زيرا بانک مرکزي در گذشته اظهار نظري در اين خصوص نکرده بود تا سال گذشته که خريد و فروش رمز ارزها از سوي کميته مبارزه با پولشويي بانک مرکزي ممنوع شد که تصميمي شتابزده بود و امروز با توجه به شناخت بهتر از اين پديده و با توجه به دانشي که در اين خصوص در کشور شکل گرفته سياست خود را تغيير داده و بزودي اعلام مي‌کند.

وي با اشاره به سه شکل اصلي ارز مرزها گفت: ارزهاي رمز نگاري شده رايج، ارزرمز ملي و ارز رمزهاي بين کشوري در اين بخش مطرح است. محمد بيگي تصريح کرد: تک تک المان هاي ارز رمزها را بايد بررسي کرد و با شناخت ريسک ها و فرصت ها در اين خصوص دست به مقررات گذاري کرد.

وي با بيان اينکه بانک مرکزي نبايد زياد در بهره گيري از ارز رمزها رايج و مبادلات آن دخالت کند، گفت: بانک مرکزي با توجه به رسالت ذاتي و ريسک ها و فرصت هاي اين بخش بايد نسبت به مقررات گذاري در اين بخش اقدام کند.

محمد بيگي با تاکيد بر اينکه بهره‌گيري از فناوري بلاک چين بسيار گران قيمت است و بانک مرکزي خود را مسئول اين حوزه نمي‌داند، گفت: بانک مرکزي البته در محصولات بلاک‌چين که در بخش مالي و تعاملات مالي عرضه شده خود را مسئول مي‌داند و با بهره گيري از نظرات خبرگان دست به تنظيم مقررات در اين بخش مي زند.

 

آمادگي شبکه بانکي براي بهره‌گيري از رمزارزها

مرتضي ترک تبريزي هم در اين پنل در پاسخ به استراتژي شبکه بانکي در بخش ارز رمزها و فناوري بلاک چين اظهار داشت: بانک ها بيشتر نگران آمادگي براي بهره گيري از زير ساخت بلاک چين و ارائه سرويس در اين بستر هستند.

وي اظهار داشت: هر زماني که فناوري جديدي در غرب ورود مي‌کند بانک ها در ايران نگران آمادگي براي مواجه با اين فناوري ها هستند. وي تصريح کرد: فناوري تغييراتي را به وجود مي آورد مثل بيگ ديتا که به بانک ها قدرت پيش بيني مي دهد و با ايجاد تب بلاک چين در کشور و محصولات آن مثل محصولات هوشمند بانکي و KYC آمادگي بهره گيري از اين فناوري را در شبکه بانکي ايجاد کرديم تا به کمک رگولاتور مديريت اين بخش را ايجاد کنيم.

وي با بيان اينکه از دوسال پيش در بانک ملت با ايجاد زير ساخت بلاک چين سعي برآمادگي در مواجه با اين فناوري داشتيم، افزود : در بانک ملت چهار محصول در حوزه فناوري بلاک چين آماده کرده ايم با کمک بسياري از شرکت ها با ايجاد يک شبکه بلاک چين در اين بانک  و بررسي روندها در کشور سعي در رصد جايگاه خود در کشور کرديم. وي اظهار داشت: همچنين با ايجاد يک کارگروه بلاک چين در بانک ملت به دنبال ايفاي نقش اين بانک در بهره گيري از فناوري بلاک چين در معاملات بين المللي بوديم.

ترک تبريزي يادآور شد: بانک ملت با اموزش نيروي انساني و تربيت و ايجاد بازيگران ماهر در شبکه بانکي در بخش فناوري بلاک چين سعي در ايجاد آمادگي براي بهره گيري از اين فناوري و ارائه محصولات بخصوص در بخش KYC داشته است.

 

توليد محصولات مرتبط با کاربرد بين‌المللي رمزارزها

تاريخي پژوهشگر اقتصادي نيز در اين پنل تخصصي با تاکيد بر چالش و نقطه ضعف هاي فناوري بلاک چين گفت: اين فناوري در گزارش هاي معتبر جهاني به عنوان فناوري لقب گرفته که بيشترين سوء برداشت از آن شده معرفي شده است.

وي اظهار داشت: عدم بلوغ نسبت به بلاک چين در دنيا مطرح شده و همچنين عدم هماهنگي محصولات متنوعي که با بهره گيري فناوري بلاک چين توليد مي شود يکي از چالش هاي اين فناوري است.

تاريخي تصريح کرد: رمز ارز ملي در دنيا هم وجود دارد و سه حالت مختلف دارد که يا بر پايه پول ملي يا بر پايه چيزي غير از پول ملي مثل طلا و نفت است که کاربرد داخلي دارد و ديگري ارز رمزهاي با کاربردهاي فرا ملي براي معاملات بين کشوري است.

وي تصريح کرد: در کشور نيازمند توليد چنين محصولاتي در حوزه پرداخت هستيم تا ادعاهاي کارکردي اين فناوري را بررسي کنيم و فناوري بلاک چين مي تواند در نهادهاي حاکميتي و سطح کسب و کارها مورد استفاده قرار گيرد و اميدواريم اين بستر با بهره گيري از فناوري بلاک چين در کشور شکل بگيرد. وي با اشاره به دغدغه هاي بانک مرکزي در خصوص مواجه با ارز رمزها گفت: مشکلاتي در خصوص پولشويي، تخلفات، کاهش ارزش پول ملي از دغدغه‌هاي بانک مرکزي است.

 

تربيت نيروي انساني متخصص در بخش رمزارزها

مهديون معاون تنظيم مقررات مرکز ملي فضاي مجازي نيز در اين پنل گفت: اگر در کشور بخواهيم در مواجه با فناوري بلاک چين و ارز رمزها  مقاومت کنيم کسب و کارهاي خود را از دست مي دهيم از اين رو بايد در کشور به دنبال آمادگي براي بهره گيري از اين فناوري حرکت کنيم.

وي اظهار داشت: نظام بانکي مي تواند از عهده بهره گيري از اين فناوري بر آيد البته تربيت نيروي انساني متخصص در اين بخش يکي از دغدغه ها است و بايد در نظام آموزشي به اين بخش توجه داشت.

مهديون تصريح کرد: در فرهنگ عمومي و آموزش بايد به اين خصوص توجه شود و در مقررات و رگولاتوري بايد به اين مهم توجه کرد که هر فناوري رگولاتوري و فرآيندهاي خاصي را با خود ايجاد مي کند و مقررات خاصي را نيازمند است که بايد آنرا مدنظر داشت. وي افزود: فناوري بلاک چين مقررات و فرآيند هاي مالي را تحت تاثير قرار مي دهد از اين رو بايد در مواجه با آن آماده شد.