راه‌هاي اروپا و ايران براي حفظ روابط بانکي

تاریخ انتشار : 1397/06/06

ممکن است سوئيفت به خاطر تحريم‌هاي آمريکا مجبور شود دسترسي ايران به اين سيستم را در آبان ماه قطع کند، اما راهکارهايي براي تداوم همکاري بانکي ايران و اروپا وجود دارد.

به گزارش بنکر (Banker) به نقل از دويچه وله، سوئيفت يک سيستم پرداخت بين‌المللي مستقل در بلژيک است که بيش از ۱۰ هزار بانک در سراسر جهان را به يکديگر متصل کرده است. اين سيستم در گذشته نيز مجبور شد به دليل نفود گسترده آمريکا بر آن، دسترسي کوبا و ايران را قطع کند. از زمان حملات يازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ به برج هاي دوقلوي آمريکا، وزارت خزانه داري اين کشور به بهانه مبارزه با تروريسم دسترسي کامل به اطلاعات تراکنش‌هاي سوئيفت دارد.

اگر سوئيفت نتواند نظر آمريکا براي معاف شدن از تحريم هاي ايران را جلب کند، مجبور خواهد شد دسترسي بانک‌هاي ايراني به سيستم خود را در چهارم نوامبر (سيزده آبان) قطع کند. بسياري از شرکت‌هاي اروپايي تاکنون از ترس تحريم‌هاي آمريکا ناچار به ترک بازار ايران شده‌اند.

راهکارهايي در عين حال براي حفظ روابط مالي و بانکي بين ايران و اروپا وجود دارد: از ديد برخي از کارشناسان بازار ارزهاي ديجيتالي مي‌تواند يکي از اين راه‌حل ها باشد. محمدرضا پورابراهيمي-رئيس کميسيون اقتصادي مجلس ايران نيز از استفاده از شبکه‌هاي مالي غيرمتمرکز حمايت کرده است.

روش‌هاي قديمي‌تري نيز وجود دارد: در دوره ممنوعيت قبلي ايران از استفاده از سوئيفت در سال‌هاي ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، برخي از بانک‌هاي اروپايي ارتباط خود با نهادهاي مالي ايران را از طريق سيستم موقتي و موردي حفظ کرده بودند که اين سيستم‌ها مي‌توانند احيا و ارتقا داده شوند.

راه ديگر استفاده از بانک‌هاي کوچک‌تري است که ارتباط کمتري با بازارهاي مالي آمريکا دارند و مي‌توانند پرداخت هاي بين ايران و اروپا را انجام دهند.

هم چنين راهکار ديگر اين خواهد بود که به جاي استفاده از علائم شناسايي مورد استفاده سوئيفت از شناسه‌هاي "ايبان" يا شماره حساب بانکي بين‌المللي استفاده شود که يک استاندارد بين المللي متفاوت از کدهاي سوئيفت است.

به گفته صندوق بين‌المللي پول، يورو به سرعت در حال نزديک شدن به دلار در وسيله پرداخت است به گونه‌اي که سهم دلار از تراکنش‌هاي بين المللي در حال حاضر ۳۹.۹ درصد و يورو ۳۵.۷ درصد است. دلار ۶۲.۷ درصد از ذخاير بانکي جهاني و يورو ۲۰.۱ درصد اين ذخاير را تشکيل مي‌دهند.