ايجاد کانال مالي بانک‌هاي مرکزي آلمان و فرانسه با ايران

تاریخ انتشار : 1397/06/07

وزير خارجه آلمان گفت: بانک هاي مرکزي فرانسه و آلمان در حال کار بر روي ايجاد يک شبکه مالي مستقل با ايران و ديگر کشورهاي تحريم شده است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا به نقل از اسپوتنيک، ساعاتي پس از آنکه «هايکو ماس» وزير خارجه آلمان گفت: اروپا کار بر روي ايجاد يک نظام مالي مستقل از سوئيفت را آغاز کرده است، «برونو ماير» وزير دارايي فرانسه در مصاحبه اي گفت: آلمان و فرانسه به منظور ايجاد مکانيزم مالي اروپايي در حال همکاري کردن هستند تا تحريم هاي آمريکا عليه برخي از کشورها از جمله ايران را کنار بگذارند؛ ضمن اينکه استقلال اروپا را تقويت کند.

وي تصريح کرد که به همراه آلمان مصصم هستيم تا بر روي يک ابزار مستقل مالي يا ابزار مالي فرانسوي-آلماني کار کنيم تا به ما اجازه دهد قرباني تحريم هاي فراسرزميني آمريکا نشويم. وزير دارايي فرانسه گفت: مي خواهيم که اروپا يک قاره مستقل باشد نه يک رعيت و اين به معني آن است که به طور کامل داراي ابزارهاي مالي مستقل باشيم که امروز براي ما اين ابزارها وجود ندارند. اگر بخواهيم واقعا يک ابزار مالي مستقل ايجاد کنيم، بايد تمام گزينه ها را در پيش گيريم.

«ماير» به مذاکرات انجام گرفته شده بين دولت فرانسه و آلمان به همراه بانک هاي مرکزي اين دو کشور در مورد ايجاد يک کانال مالي مستقل با ايران و ديگر کشورها اشاره کرد. گفته هاي وزير دارايي فرانسه به دنبال اظهارات روز گذشته وزير خارجه آلمان که تاکيد کرده بود اروپا بايد به تحريم هاي بي حساب و کتاب و غير مشخص آمريکا عليه روسيه، چين، ترکيه و ديگر کشورها که شرکاي تجاري مهم اتحاديه اروپا هستند، پاسخ دهد، مطرح مي شود.

وزير خارجه آلمان گفته بود که توانمند کردن استقلال و قدرت اروپا در تجارت، سياست هاي اقتصادي و مالي يک کار پيچيده خواهد بود؛ اما در حال حاضر آن را شروع کرده ايم. وي تصريح کرد که در حال همکاري بر روي طرح هاي پيشنهادي مرتبط با کانال هاي پرداخت و ايجاد نظام پرداخت مستقل از سوئيفت بمنظور ايجاد صندوق ارزي اروپايي هستيم.

پيش از اين «هايک ماس» در مصاحبه اي با روزنامه اقتصادي «هاندلزبلات» آلمان گفته بود که اگر اروپا خواستار حفظ برجام است بايد شراکت خود با آمريکا را بازبيني و نظام پرداخت اروپايي ايجاد کند تا در جهت ايجاد توازن با آمريکا در هر جايي که خطوط قرمز ترسيم مي کند، عمل کند.

چندي پيش هم «فرانک والتر استنمير» رييس جمهور آلمان گفته بود دولت ترامپ اروپا را به عنوان بخشي از جامعه جهاني که در آن کشورها همکاري مي کنند درک نمي کند و در مقابل تصور مي کند که اروپا جايي است که هر کشوري بايد راه خودش را پيدا کند.  

وي اقدامات «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «ايمانوئل ماکرون» رييس جمهور فرانسه را در واشنگتن براي انجام يک کار درست تنها در جهت منافع اروپا در حوزه تجارت بلکه در راستاي ضرورت حفظ برجام تحسين کرد.

بر پايه اين گزارش، دونالد ترامپ در هشتم ماه مي سال جاري ميلادي رسما از برجام خارج شد و تحريم هاي دوباره را عليه تهران دنبال کرد؛ ضمن اينکه شرکت هاي تجاري را تهديد به محروميت از انجام تجارت در آمريکا در صورت داشتن روابط تجاري با تهران کرد.