تخصيص 1.2 ميليارد دلاري برزيل براي تداوم همکاري با ايران

تاریخ انتشار : 1397/06/12

سفير برزيل در تهران از برنامه‌ريزي بانک توسعه اين کشور براي تخصيص اعتبار يک ميليارد و 200 ميليون دلاري به فعالان اقتصادي خود براي توسعه همکاري تجاري و سرمايه‌گذاري در ايران خبر داد.

به گزارش ايرنا از اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران، «رودريگو دي آزردو سانتوس» امروز (سه شنبه) در نشست اتاق مشترک ايران و برزيل، به علاقه دولت برزيل براي تداوم همکاري‌هاي اقتصادي و تجاري با ايران حتي بعد از شروع تحريم‌ها در آبان ماه اشاره کرد و گفت: براي اين منظور راهکارهايي در مذاکره با طرف‌هاي ايراني پيدا کرده‌ايم که اجرايي خواهد شد.
وي گفت: تخصيص اعتبار يک ميليارد و 200 ميليون دلاري به فعالان اقتصادي برزيل براي همکاري با طرف ايراني در مراحل نهايي قرار دارد.
«قرار است اين اعتبار توسط بانک توسعه برزيل، تخصيص داده شود.»
سفير برزيل اظهار داشت: از آنجا که اين اعتبار فقط به خدمات و کالاهايي غير از محصولات کشاورزي مربوط مي‌شود، لازم است براي حوزه کشاورزي از ظرفيت ديگر بانک‌ها استفاده کرد.
وي هدف دولت برزيل در همکاري با ايران را اشتغال‌زايي و انتقال تکنولوژي به اين کشور با هدف ايجاد روابط طولاني‌مدت بيان کرد و گفت: بانک مرکزي برزيل هيچ مانعي در برابر حضور بانک‌هاي ايراني در کشورمان نمي‌بيند و معتقد است اين کار به تداوم همکاري‌هاي مالي دو کشور کمک مي‌کند.

**ضرورت استفاده از روش هاي جديد براي همکاري تجاري
«کاوه سعادت» رئيس اتاق مشترک ايران و برزيل نيز در اين نشست، وجود روابط بانکي فعال را از اولويت‌هاي اصلي همکاري دو کشور بيان کرد و گفت: بايد متناسب با حجم بالاي تجارت ايران و برزيل راهکارهايي مناسب براي تداوم روابط بانکي بين دو کشور در نظر بگيريم.
وي همچنين با بيان اينکه در دوره قبلي تحريم‌ها نيز برزيل همکاري خود را با ايران ادامه داد، تاکيد کرد: لازم است ابتکارات جديدي براي امکان همکاري تجاري بين دو کشور در نظر بگيريم که در اين رابطه به همکاري بانک مرکزي، وزارت امور خارجه و ديگر دست‌اندرکاران مربوط در هر دو کشور نياز داريم.
اين فعال اقتصادي همچنين در مورد اهميت بازار ايران براي برزيل به دليل حجم بالاي صادرات اين کشور به ايران نيز گفت: در سال 2017 ميلادي، صادرات برزيل به ايران 2.55 ميليارد دلار برآورد شده که از اين ميان 780 ميليون دلار ذرت، 560 ميليون دلار گوشت و 470 ميليون دلار سويا بوده است. 
زرگران ادامه داد: دولت برزيل براي حفظ بازار ايران بايد به خواسته‌هاي بخش خصوصي اين کشور توجه بيشتري داشته باشد.
به گزارش ايرنا، حجم تجارت ايران و برزيل پارسال 642 ميليون دلار اعلام شده است که 28 ميليون دلار سهم صادرات ايران و 614 ميليون دلار سهم صادرات برزيل است.
مهمترين اقلام صادراتي ايران به برزيل در سال 96 شامل کف پوش ها، انگور بي دانه، پسته، کشمش و ساير ظروف شيشه اي است و مهمترين اقلام صادراتي برزيل به ايران شامل گوشت، قطعات منفصله تراکتور، توتون و تنباکو، روغن سويا و قطعات منفصله توليد وسايل حمل و نقل مي شود.