نرخ‌ ارز توجيه اقتصادي ندارد/ با افزايش نرخ سود مخالفيم

تاریخ انتشار : 1397/06/14

رييس کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه ارقامي که در بازار براي نرخ ارز مشاهده مي‌شود، هيچ توجيه اقتصادي ندارد و حباب است، گفت: توان کاهش نرخ ارز در کشور وجود دارد.

محمدرضا پورابراهيمي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره نوسانات پيش آمده در بازار سکه و ارز اظهار داشت: تمام اين تغييرات در قيمت بازارها متاثر از سياست ارزي است و تا زماني که دولت از اختيارات قانوني و منابعي که در اختيار دارد استفاده نکند، شاهد اين التهابات خواهيم بود.

وي با بيان اينکه التهابات نرخ ارز بر همه بازارها در کوتاه مدت يا بلندمدت اثرگذار خواهد بود، گفت: اين تغييرات به صورت لحظه‌اي بر بازار سکه و طلا تاثير مي‌گذارد و سپس بازارهايي مانند خودرو، لوازم خانگي و ... را متاثر مي‌سازد.

رييس کميسيون اقتصادي مجلس با تاکيد بر اينکه اگر مي‌خواهيم التهابات کاهش يابد، بايد سياست‌هاي ارزي را اصلاح کنيم، افزود: دولت مي‌تواند با وضعيت کنوني با وجود تحريم‌ها با داشتن منابع ارزي دو برابري نسبت به مصارف بازار را مديريت کند اما به هر دليلي از ظرفيت‌هاي قانوني خود استفاده نکرده است.

پورابراهيمي با اشاره به اينکه سياست ارزي دولت در ابتداي سال اشتباه بود و اکنون بعد از چند ماه جهت حرکت درست است، اما در اجرا اشکالات اساسي وجود دارد، خاطرنشان کرد: ارقامي که در بازار براي نرخ ارز مشاهده مي‌شود، هيچ توجيه اقتصادي ندارد و حباب است، دولت توان، منابع و اراده براي مديريت بازار ارز را دارد، توان کاهش نرخ ارز در کشور وجود دارد و بايد از ظرفيت‌ها استفاده کرد.

وي در پاسخ به اينکه آيا افزايش نرخ سود بانکي موجب جمع‌آوري نقدينگي و ثبات ساير بازارها خواهد شد يا خير؟ گفت: مخالف هرگونه افزايش نرخ سود هستيم، افزايش نرخ سود براي کاهش التهابات بازارها مطرح مي‌شود اما هم مباني علمي مشخص کرده اين افزايش در همه مولفه‌ها و شاخص‌ها تاثير منفي دارد و هم نتايج تجربي نشان داده است.

پورابراهيمي يادآور شد: بهمن ماه سال گذشته که بانک مرکزي به بهانه کاهش التهابات بازار ارز نرخ سود را از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد رساند نه تنها بازار ارز اصلاح نشد بلکه بازار پول کشور را نيز دچار چالش کرد.

رييس کميسيون اقتصادي مجلس در پايان تاکيد کرد: در شرايط کنوني هرگونه افزايش نرخ سود سپرده به معناي تير خلاص به توليد کشور است.