همتي: بانک ها در مهار نقدينگي همکاري کنند

تاریخ انتشار : 1397/06/20

 رئيس کل بانک مرکزي گفت: اين نهاد با همکاري بانک ها، روند نقدينگي را مهار و آن را در خدمت توليد و اقتصاد کشور قرار مي دهد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از بانک مرکزي، عصر ديروز(دوشنبه) نشست مديران عامل بانک هاي کشور با عبدالناصر همتي رئيس کل بانک مرکزي برگزار شد و در آن مهمترين مسايل پولي و بانکي کشور بررسي و نقش بانک ها در ايجاد فضاي مناسب براي تداوم اميد بخش کسب و کار در کشور مورد تاکيد قرار گرفت.
در اين جلسه بانک هاي کشور آمادگي خود را براي همراهي و کمک به بانک مرکزي در کنترل و مهار نقدينگي و نيز پشتيباني از فعالان اقتصادي اعلام کردند و مقرر شد در کنترل بازار ارز نيز با سياست هاي بانک مرکزي همراهي کنند. 
رئيس کل بانک مرکزي در اين جلسه با يادآوري رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب در مورد کنترل و هدايت نقدينگي و جلسه اخير شوراي عالي هماهنگي اقتصادي در حضور سران قوا، بر عزم نظام در کنترل نقدينگي و حمايت از سياست هاي بانک مرکزي در اين زمينه تاکيد کرد. 
وي در مورد درآمدهاي ارزي کشور گفت: با وجود تلاش دولت ترامپ براي قطع درآمدهاي ارزي کشور، تدابير مختلفي براي خنثي سازي آن انجام شده و بانک مرکزي با قدرت ارز مورد نياز کالاهاي ضروري و اساسي و نيز مواد اوليه و کالاهاي واسطه اي کارخانجات و نيازهاي واقعي مردم را تأمين مي کند.
وي افزود: تلاش دولت بر اين است که در اين جنگ اقتصادي کمترين فشار ممکن به مردم وارد شود؛ اميدواريم روند جاري حداقل منجر به اصلاح الگوي مصرف و واردات کشور شود تا در مسير تعميق توليد ملي و توسعه صادرات قرار گيريم.
به گزارش ايرنا، براساس جديدترين آمار بانک مرکزي حجم نقدينگي در پايان تيرماه امسال به 16 تريليون و 22 هزار و 500 ميليارد ريال رسيد که از ابتداي سال 4.7 درصد و در مقايسه با مدت مشابه پارسال 20.1 درصد رشد داشته است.
به مجموع پول و شبه پول، نقدينگي گفته مي شود؛ هرچه رشد نقدينگي بيشتر شود، تقاضا براي کالا و خدمات بيشتر مي شود؛ در واقع به دليل آنکه در کوتاه مدت عرضه کالا و خدمات محدود است، منجر به تورم مي شود؛ از اين رو يکي از ابزارهاي سياستگذاران پولي براي مقابله با تورم، کاهش رشد نقدينگي در جامعه است.