تاسيس بانک مشترک براي گسترش روابط ترکيه و ايران

تاریخ انتشار : 1397/06/25

آنکارا- ايرنا- اميد کيلر رييس شوراي روابط بازرگاني ترکيه ـ ايران پيشنهاد کرد که در پي گسترش روابط سياسي و اقتصادي و توافق بر سر تجارت با ارز ملي، بانک مشترکي براي انجام معاملات و تجارت بين دو کشور تاسيس شود.

به گزارش شنبه شب ايرنا، کيلر در مقاله اي در روزنامه دنيا با اشاره به مذاکره سه کشور ايران، ترکيه و روسيه در اجلاس اخير تهران، پيشنهاد تاسيس بانک مشترک را حلقه تکميل کننده روابط ايران و ترکيه دانست و گفت: در حاشيه اين نشست عبدالناصر همتي رييس کل بانک مرکزي ايران نيز بر انجام تجارت با ارز ملي و حذف دلار از مبادلات تجاري از سوي سه کشور تاکيد کرد.
وي از استقبال سرمايه گذاران، تجار، صادر کنندگان و وارد کنندگان ترکيه از پيشنهاد تاسيس بانک مشترک و نيز تجارت با ارز ملي دو کشور خبر داد و افزود: ايران و ترکيه صدها سال است که تجارت متقابل دارند و تحريم ايران بيش از هر کشوري ترکيه را تحت تاثير قرار داده است.
کيلر تاکيد کرد: ايران براي ترکيه، کشوري مهم به شمار مي رود چرا که مرز مشترک طولاني داريم و ايران هم اکنون از سوي آمريکا دچار يک تحريم ناعادلانه و بي پايه و اساس شده است.
وي با اشاره به توافق سران ايران و ترکيه براي گسترش همکاري هاي تجاري و استقبال تجار و فعالان اقتصادي ترکيه از اين امر گفت: طرح استفاده از پول ملي در روابط تجاري دو کشور امر جديدي نيست و پيش از اين نيز شوراي همکاري تجاري دو طرف در اين باره مذاکره کرده اند.
رييس شوراي روابط بازرگاني ترکيه ـ ايران با مفيد خواندن تاسيس بانک مشترک اضافه کرد: در اين فرايند، ممکن است تاسيس و فعاليت اين بانک مشترک در مرحله اول سخت باشد اما اين بانک بعدها مي تواند به موسسه موفقي تبديل شود.
وي اظهار داشت: بانک هاي مرکزي دو کشور ايران و ترکيه مي توانند يک مدل مشترک را براي همکاري در نظر بگيرند و با انجام اين کار، تجارت بين دو طرف بسيار راحت خواهد بود.
کيلر با اشاره به پيش بيني تجارت بيش از 10 ميليارد دلاري در سال جاري، افق تجارت دو کشور ايران و ترکيه را 30 ميليارد دلار اعلام کرد و گفت: اين ميزان تجارت را با روش هاي جديد از جمله توسعه همکاري بانکي و تاسيس بانک مشترک مي توان محقق کرد.
رييس شوراي روابط بازرگاني ترکيه ـ ايران بيان کرد: براي همين منظور تا يک ماه آينده يک گروه اقتصادي شامل بازرگانان و مديران بخش هاي اقتصادي ترکيه به ايران سفر خواهند کرد تا راههاي جديد تجارت بين دو کشور را بررسي کرده و نقشه راه تجارت در دوره جديد بعد از تحريم را تدوين کنند.
ترکيه و ايران سالانه 11 ميليارد دلار تجارت مشترک دارند و روساي جمهوري دو کشور چشم انداز روابط اقتصادي دو کشور را 30 ميليارد دلار تعيين کرده اند.