حذف سقف رقابت محصولات پتروشيمي در بورس کالا از امروز ( دوشنبه)

تاریخ انتشار : 1397/06/26

معاملات محصولات پتروشيمي در بورس کالا پس از ابلاغ وزير صنعت، معدن و تجارت از امروز (دوشنبه) با برداشته شدن سقف رقابتي انجام مي شود.

ه گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، تاکنون سقف معاملات پتروشيمي در بورس کالا پنج درصد در روز بود اما دلالان با سوءاستفاده از اين موضوع، به خريد از بورس و فروش آن به نرخ آزاد دست مي زدند و مصرف کنندگان واقعي آسيب مي ديدند.
ديروز (يکشنبه) پس از حاشيه هاي فراوان، وزير صنعت، معدن و تجارت در نامه اي به سازمان بورس و اوراق بهادار، دستور آزاد شدن سقف معاملات پتروشيمي در بورس کالا را ابلاغ شد.
بر پايه نامه «محمد شريعتمداري»، محدوديت در سقف رقابت محصولات برداشته شده و قيمت پايه اوليه همچنان بر مبناي نرخ 4200 توماني محاسبه و اعلام شود.
بر اين اساس، شرکت ملي صنايع پتروشيمي بايد پس از هر بار عرضه منجر به معامله، قيمت پايه را بر اساس ميانگين چهار هفته اي عرضه شده تعديل و به بورس اعلام کند و در نهايت شرکت هاي پتروشيمي مکلف به رعايت کف عرضه اعلام شده حداقل به ميزان عرضه کالا در بورس، مطابق عرضه پارسال باشند.
بورس کالا نيز اعلام کرد: با توجه به تصميم کارگروه تنظيم بازار و شرايط حاکم بر بازار محصولات پتروشيمي، از دوشنبه (فردا) همه محصولات پتروشيمي با دامنه نوسان قيمت باز معامله مي شود.
به گزارش ايرنا، فروش محصولات پتروشيمي در بورس کالا به نرخ ارز 4200 توماني، سبب شده بود دلالان با خريد از بورس کالا و فروش محصولات به نرخ ارز آزاد در بازار يا صادرات آن سود سرشاري به دست آورند.
اين روند سبب رشد قيمت ها و محروميت توليدکنندگان بخش پايين دستي و مصرف کنندگان، از مواد اوليه ارزان شد.
انتظار مي رود با آزاد شدن سقف معاملات، امکان دسترسي توليدکنندگان به محصول در بورس افزايش و سود دلالان کاهش مي يابد که به تدريج باعث حذف آنها مي شود.