ايران بهار امسال بدون نفت 1.9 درصد رشد کرد

تاریخ انتشار : 1397/06/31

مرکز آمار ايران اعلام کرد: رشد اقتصادي کشور در بهار امسال با احتساب نفت 1.7 درصد و بدون احتساب نفت 1.9 درصد بوده است.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، مرکز آمار گزارشي از نرخ رشد اقتصادي سه ماهه ابتداي امسال را براساس سال پايه 1390 اعلام کرد که براين اساس محصول ناخالص داخلي بدون احتساب نفت يک ميليون و 411 هزار و 385 ميليارد ريال بود که اين رقم در مقايسه با مدت مشابه پارسال که يک ميليون و 384 هزار و 589 ميليارد ريال بود 1.9 درصد رشد داشت. 
همچنين در بهار امسال رشد ناخالص داخلي با احتساب نفت به رقم يک ميليون و 828 هزار و 440 ميليارد ريال رسيد در حالي که اين رقم در مدت مشابه پارسال يک ميليون و 797 هزار و 663 ميليارد ريال بود که نشان از رشد 1.7 درصدي محصول ناخالص داخلي دارد. 
نتايج مذکور حاکي از آن است که بهار امسال رشته فعاليت‌هاي گروه کشاورزي منفي هشت دهم درصد، گروه صنعت چهار دهم درصد و گروه خدمات 3.2 درصد نسبت به دوره‌ي مشابه پارسال، رشد داشته است.
محاسبات فصلي در مرکز آمار ايران در قالب ١٨ بخش اصلي متشکل از ٤٢ رشته فعاليت طبقه بندي مي‌شود که بر اين اساس گروه کشاورزي شامل زير بخش‌هاي زراعت و باغداري، دامداري، جنگلداري و ماهيگيري، گروه صنعت شامل زير بخش‌هاي استخراج نفت خام و گاز طبيعي، استخراج ساير معادن، صنعت، تامين آب، برق و گاز طبيعي و ساختمان مي‌باشد و گروه خدمات شامل زير بخش‌هاي عمده و خرده فروشي، فعاليت­هاي خدماتي مربوط به تامين جا و غذا، حمل و نقل، انبارداري، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعاليتهاي مالي و بيمه، مستغلات، کرايه و خدمات کسب و کار و دامپزشکي، اداره امور عمومي و خدمات شهري، آموزش، فعاليت هاي مربوط به سلامت انسان و مددکاري اجتماعي و ساير خدمات عمومي، اجتماعي، شخصي و خانگي است.
بانک مرکزي نيز 25 شهريور ماه جاري رشد اقتصادي کشور در بهار امسال را با احتساب نفت 1.8 درصد و بدون نفت هفت دهم درصد اعلام کرد
بر اساس اطلاعات مرکز آمار ايران، نرخ رشد محصول ناخالص داخلي (به قيمت بازار) در سال ١٣٩٦، معادل 3.7 درصد بوده است. براساس اعلام اين مرکز رشته فعاليت‌هاي گروه کشاورزي يک ‌درصد، گروه صنعت (استخراج نفت خام و گاز طبيعي، ساير معادن، صنعت، انرژي و ساختمان) 1.6 درصد و فعاليت‌هاي گروه خدمات 6.8 درصد رشد داشت. بنابراين بيشترين رشد در بخش خدمات رخ داده و کمترين رشد نيز در بخش کشاورزي گزارش شده است. همچنين رشد محصول ناخالص داخلي بدون نفت 4.3 درصد بوده که نشان مي‌دهد عمده رشد اقتصاد پارسال از رشد بدون نفت نشات گرفته است.