طولاني‌ترين روند نزولي يوآن در برابر دلار در ۲۶ سال اخير

تاریخ انتشار : 1397/07/08

ارزش پول چين در برابر دلار براي ششمين ماه پي در پي با کاهش روبرو شد که اين دوره نزولي از سال ۱۹۹۲ ميلادي به بعد بي سابقه گزارش مي شود.

به گزارش خبرنگار ايبِنا به نقل از چاينينگ مورنينگ پُست، ارزش يوآن در مقابل دلار آمريکا براي ششمين ماه متوالي در سپتامبر با کاهش روبرو شد که بلندترين دوره نزولي پول چين در مقابل دلار آمريکا از سال ۱۹۹۲ ميلادي به بعد محسوب مي شود.

البته گفته مي شود که پکن اجازه داده تا يوآن کمي ارزش خود را از دست بدهد تا در بحبوحه جنگ تجاري با ايالات متحده، اقتصاد چين از اين طريق حمايت شود. بر همين اساس يوآن در مقابل دلار در سومين دوره سه ماه سال جاري ميلادي ۳.۹۵ درصد کاهش پيدا کرد که اين ميزان روند نزولي در يک دوره سه ماه در بيش از ۳ سال اخير يک رکورد محسوب مي شود.

از طرفي هم مشاور بانک خلق چين گفت: يوآن در برابر دلار آمريکا همزمان با افزايش نرخ بهره از سوي فدرال رزرو بطرز معناداري منطبق شده؛ اما افزايش نرخ بهره فشارهاي محدودي را بر روي يوآن وارد مي کند. وي تصريح کرد که چين بايد سياست پولي مستقل را در پيش گيرد و در حال حاضر دنبال کردن افزايش نرخ بهره فدرال رزرو مناسب نيست.

البته بانک مرکزي چين به دنبال افزايش نرخ بهره از سوي فدرال رزرو با وجود ريسک فشار بر روي يوآن، نرخ بهره را بدون تغيير حفظ کرد. بر پايه اين گزارش، يوآن از ماه آوريل سال جاري ميلادي تاکنون ۹ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار آمريکا از دست داده و به طور متوسط هر ۶.۸ يا ۶.۹ يوآن در مقابل يک دلار معامله مي شود.

به گفته برخي از کارشناسان اقتصادي، يکي از بهترين سياست هايي که پکن در جنگ تجاري با آمريکا مي تواند در پيش گيرد، حفظ ثبات يوآن به وسيله کنترل بيشتر بر روي سرمايه است تا احتمال خروج سرمايه از اين کشور به دنبال افزايش نرخ بهره در آمريکا را محدود کند.