سياست هاي بانک مرکزي جهت مديريت بازار ارز تصويب شد

تاریخ انتشار : 1397/07/09

شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا، پيشنهادات بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران جهت مديريت بازار ارز را بررسي و تصميمات جديدي اتخاذ کرد.

به گزارش بنکر (Banker)،در جلسه صبح شنبه اين شورا که با حضور روساي قواي مقننه و قضاييه و به رياست حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني رئيس جمهور تشکيل شد؛رئيس کل بانک مرکزي گزارشي از آخرين وضعيت بازار ارز ارائه کرد و سياست هاي بانک مرکزي جهت مديريت بازار ارز تصويب شد.

به موجب اين سياستهاي ارزي، کليه صادرکنندگان غيرنفتي موظفند ظرف سه ماه بعد از صادرات، ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نيما عرضه و يا به ترتيبي که بانک مرکزي معين مي کند ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادي برگردانند. صادرکنندگاني که در چارچوب دستورالعمل مربوطه عمل کنند، با تصويب دولت مشمول تشويق و تسهيلات صادراتي خواهند شد.

در اين جلسه همچنين اختيارات لازم به رئيس کل بانک مرکزي جهت مديريت بازار ارز داده شد. بر اين مبنا، بانک مرکزي از طريق بانک ها و صرافي هاي مجاز در بازار ارز مداخله و اقدامات لازم براي کنترل نرخ ارز انجام خواهد داد و قيمت مبادله در بازار ارز را نيز به نحو مقتضي اطلاع رساني خواهد کرد.

طبق يکي ديگر از مصوبات اين جلسه، هر شخص حقيقي و حقوقي با رعايت مقررات بانک مرکزي مي تواند به هر ميزان اسکناس ارز وارد کشور نمايد.