پيشنهاد فعال‌سازي بانک‌هاي ايراني در عراق/ارزصادراتي بايد بازگردد

تاریخ انتشار : 1397/07/10

نايب رييس اتاق ايران و عراق با بيان اينکه بانک مرکزي حق دارد بازگشت ارز حاصل از صادرات را مطالبه کند، گفت: بايد بانک‌هاي ايراني در عراق را فعال کنيم و دينار را به رسميت بشناسيم.

سيدحميد حسيني در گفتگو با خبرنگار ايبِنا، درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات پتروشيمي‌ها اظهار داشت: کل صادرات صنعت پتروشيمي‌ و شيميايي ۱۲ ميليارد دلار است، حدود ۳ تا ۴ ميليارد دلار نيز صادرات فرآورده‌هاي نفتي به غير از شرکت ملي نفت است که در مجموع رقمي در حدود ۱۵ ميليارد دلار مي‌شود.

وي افزود: دولت با توجه به اينکه خوراک واحدها براي بسياري از اين اقلام را دلار ۳۸۰۰ توماني تامين کرده توقع دارد که صنعت پتروشيمي ارز حاصل از صادرات را به سامانه عرضه کند. از سوي ديگر پتروشيمي‌ها توافق کرده‌اند که رقمي حدود ۷ ميليارد دلار را به سامانه عرضه کنند و مابقي را براي نيازهاي ارزي خود مصرف کنند.

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران ادامه داد: پتروشيمي‌ها ادعا دارند که تا اين تاريخ آن ميزاني که با دولت توافق شده يعني ماهي حدود ۸۰۰ ميليون دلار را به سامانه عرضه کرده‌اند اما نه تنها پتروشيمي‌ها ارز کمي را به سامانه عرضه کرده‌اند بلکه ساير صنايع نيز مانند صادرکنندگان فولادي، معدني و حتي فرآورده‌هاي نفتي نيز ارز خود را به سامانه عرضه نکرده‌اند.

وي درباره دلايل عدم عرضه ارز به سامانه نيز گفت: بخشي از اين اتفاق به دليل مشکلات کار است يعني مکانيزمي براي بازگرداندن و معرفي ارز ندارند و برخي کشورها مانند عراق و افغانستان معاف شده بودند که بدون هماهنگي قبلي موظف به عرضه ارز شدند. اما مکانيزمي در عراق براي بازگشت اين ارز در نظر گرفته نشده است.

حسيني با بيان اينکه دو پيشنهاد به آقايان سيف و همتي ارائه کرديم که نشستي در اين زمينه داشته باشيم تا راه‌هاي بازگشت ارز را مشخص کنيم که هنوز اين نشست صورت نگرفته است. افزود: بايد بانک‌هاي ايراني در عراق را فعال کنيم و دينار را به رسميت بشناسيم تا صادرکننده بتواند بخشي از مطالبات خود را به دينار دريافت کند.

نايب رييس اتاق بازرگاني ايران و عراق تصريح کرد: شايد سخت باشد انتظار داشته باشيم صادرکنندگان به عراق ارز خود را به نيما عرضه کنند چرا که عموما کالاهاي مصرفي و ساخته شده به عراق صادر مي‌شود و کالاهاي معدني و فولادي و پتروشيمي سهم اندکي در صادرات به عراق دارند.

وي با ارائه پيشنهادي در اين زمينه گفت: مي‌توان بخشي از ارز اين صادرات را به سامانه نيما عرضه کرد و حدود ۳۰ درصد را اجازه داد در بازار آزاد عرضه شود که بتواند نياز بازار را تامين کند و ارز به کشور بازگردد.

حسيني با بيان اينکه بايد به شکلي با تشويق‌هايي صادرکنندگان را به اين کار تشويق کرد، گفت: بازگرداندن مسير صادرکننده‌اي که چندين سال است عادت کرده کالاي خود را صادر کند و از صرافي ريال دريافت کند کار ساده‌اي نيست و يکروزه انجام نخواهد شد.

اين فعال اقتصادي افزود: اين موضوع نياز به هماهنگي‌هايي بين اتاق، بانک مرکزي، بانک‌هاي ايراني در عراق و صادرکنندگان عراقي دارد و بايد کمک کنيم ارزي که براي کشور بسيار ضروري است و بانک مرکزي حق دارد آن را مطالبه کند، به چرخه ارزي کشور بازگردد.