بانک ها آماده خريد ارز خانگي مردم

تاریخ انتشار : 1397/07/11

هجوم مردم به بازار براي فروش ارزهاي خانگي از سويي و امتناع صرافي ها از معاملات ارزي سبب شد تا بانک مرکزي در اطلاعيه اي اعلام کند شعب ارزي همه بانک ها در سراسر کشور آماده خريد ارز هستند.

به گزارش ايرنا، روند کاهش نرخ ارز از ظهر ديروز شروع شد به طوري که دامنه آن از تهران به ساير شهرهاي بزرگ در برخي استانها نيز رسيد و حتي تا پاسي از شب، دارندگان دلار خانگي، به دنبال خريدار با قيمت مناسب بودند.
همچنين مشاهدات امروز (سه شنبه) خبرنگار ايرنا از چهارراه استانبول و خيابان هاي منتهي به آن در تهران نشان مي دهد که هيچ يک از صرافي هاي مجاز مستقر در اين محدوده، معاملات ارزي انجام نمي دهند و اغلب دلار فروشان سرپايي و دلالان خريدار ارز از مردم هستند.
به طور معمول صرافي ها در زماني که بازار با نوسان شديد اعم از ريزش يا افزايش قيمت ها روبرو مي شود، براي جلوگيري از زيان احتمالي از معاملات ارزي امتناع مي کنند زيرا به گفته آنان نوعي نااطميناني درباره آينده بازار بوجود مي آيد.
با همين رويکرد، امروز نيز بيشتر صرافي ها در سراسر کشور از خريد ارز مردم امتناع مي کردند زيرا به طور ميانگين نرخ دلار حدود 4 هزار تومان و يورو 5 هزار تومان نسبت به معاملات صبح ديروز (نهم مهر) افت قيمت داشته است.
براين اساس بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران ظهر سه شنبه در اطلاعيه اي با اشاره به تمايل مردم به فروش ارزهاي خود و امتناع دلالان ارز و برخي از صرافي ها براي خريدارز، از مردم خواست با مراجعه به شعب ارزي بانک هاي داراي مجوز عمليات ارزي نسبت به فروش ارزهاي خود به قيمت اعلامي اقدام کنند.

** گام هاي بانک مرکزي براي مديريت بازار ارز
بانک مرکزي از ابتداي اين هفته از شوراي هماهنگي اقتصادي سران قوا اختيارات تام گرفت تا با دست باز، بازار ارز را مديريت کند و سپس اعلام کرد که 11 بانک عامل را براي فروش ارز خدماتي در نظر گرفته است. 
هرچند ناظران و فعالان بازار ارز از تدوين آيين نامه هايي در بانک مرکزي خبر مي دهند که در صورت اجرايي شدن، معاملات ارزي را تسهيل و تسريع مي کند، اما تا همين جاي کار نيز آثار رواني اين تصميم ها در بازار مشهود است؛ در اين تصميم ها، گمانه زني هاي ديگري همچون باز شدن کانال مراودات مالي ايران و اروپا در قالب بيانيه گروه 1+4 که در نيويورک علني شد و نيز قوت گرفتن تصويب لايحه الحاق ايران به کنوانسيون مبارزه با تامين مالي تروريسم بر دامنه نگراني آنهايي که در ماه هاي اخير بازار ارز را مامن سرمايه گذاري خود انتخاب کرده بودند، افزوده است. 
مجموع اين دلنگراني ها سبب شده تا از ظهر ديروز (نهم مهرماه) مردمي که ارز در خانه نگهداري مي کردند، از ترس ريزش بيشتر قيمت ها به صرافي ها هجوم بياورند؛ اين داستان مختص تهران نيست و در شهرهاي ديگري چون اهواز، مشهد، تبريز، اروميه و قم نيز عده اي دلار به دست به دنبال خريدار آن هم با قيمت منصفانه هستند. 
عبدالرضا رحماني فضلي وزير کشور که رياست ستاد اطلاع‌رساني و تبليغات اقتصادي کشور را بر عهده دارد، در نخستين جلسه اين ستاد از موفقيت برنامه هاي شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا براي کنترل تلاطم غيرواقعي بازار ارز و سکه خبر داد و گفت: با تصميم هاي مناسبي که در اين شورا اتخاذ شد، شاهد سامان‌يابي وضعيت بازار و سير نزولي قيمت ارز و سکه خواهيم بود.