سفير انگليس: تعهد به برجام، پايه روابط ما با ايران است

تاریخ انتشار : 1397/07/22

سفير انگليس در ايران گفت: امروز تعهد به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به عنوان يک توافق بين المللي پايه و اساس روابط ما با کشور ايران است.

به گزارش دريافتي شامگاه شنبه ايرنا از روابط عمومي و امور بين الملل استانداري فارس، راب مک اير ( Rob Macaire) در ديدار با استاندار فارس در شيراز افزود: بر همين اساس مي کوشيم که ايران بتواند از مزاياي برجام به ويژه در حوزه اقتصادي بهره مند شود.
مک اير ادامه داد: با وجود اينکه پايبندي به برجام براي انگلستان تبعات و هزينه هاي سياسي به دنبال داشته است اما ما همچنان اين راه را ادامه خواهيم داد چرا که معتقديم بايد به چيزي که امضا کرده ايم متعهد بمانيم و آن را انجام دهيم.
او اظهار داشت: از زمان بازگشايي سفارت انگليس در ايران تاکنون همه کوشش خود را براي تقويت و گسترش روابط خود با ايران به کار گرفته ايم.
سفير انگليس در ايران ادامه داد: تقويت روابط تجاري و همچنين ورود به حوزه تامين نيازهاي ضروري از جمله دارو، غذا و امور مرتبط با ايمني، سلامت و جان انسان ها بايد به عنوان نخستين گام در توسعه روابط دو کشور ايران و انگليس مد نظر قرار گيرد.
مک اير افزود: اگر تجارت را به منزله رودخانه و تحريم ها را سدي در مقابل آن در نظر بگيريم اين اقدامات و گام هاي اوليه رخنه هايي هستند که با ايجاد آنها مي توان به تدريج سد تحريم ها را از ميان برداشت.
وي گفت: بي شک شرکت هاي بسياري در لندن به دليل ظرفيت ها و پتانسيل هاي موجود در استان فارس خواهان برقراري روابط با اين استان هستند و من نيز در نشست مشترکي که بين اتاق بازرگاني ايران و انگليس برگزار مي شود اين توانمندي ها را تشريح خواهم کرد.
استاندار فارس هم در اين ديدار، ضمن ابراز خرسندي از موضع کشورهاي اروپايي در قبال برجام گفت: قطعا بدعهدي دولت آمريکا در قبال برجام نيز در تاريخ جهان ثبت خواهد شد.
اسماعيل تبادار افزود: جمهوري اسلامي ايران همواره خواهان برقراري و تقويت روابط دوستانه با ساير کشورها از جمله انگلستان بوده و انتظار داريم اين کشور در ديگر کشورهاي اروپايي به برجام به عنوان يک توافق بين المللي در همه ابعاد پايبند باشند تا اين توافق، الگويي براي ساير کشورها به عنوان يک عهدنامه بين المللي باقي بماند.
وي، با اشاره به اينکه انتظار ايران از اروپا در قبال برجام بيش از اين چيزهاست تصريح کرد: راي ديوان بين المللي دادگستري به نفع جمهوري اسلامي بالاترين دليل و گواه بر حقانيت ايران در دنيا بود.
او ادامه داد: برجام که براي به نتيجه رسيدن آن کوشش و هزينه بسياري صرف شده بايد به عنوان يک سند تاريخي از سوي تمامي کشورهاي طرف معاهده عملياتي شود.
وي، ابراز اميدواري کرد که روابط بين‌ ايران و انگليس مستحکم تر از گذشته در سايه احترام متقابل تداوم يابد و جايگاه ويژه اي به دست آورد.
تبادار افزود: جمهوري اسلامي ايران همواره قبل از روابط تجاري خواهان توسعه روابط فرهنگي و سياسي با همه کشورها بوده و ما به آرامش و صلح و جهاني عاري از تروريسم اعتقاد داريم.