پيشنهاد پرداخت يارانه ارزي به مردم

تاریخ انتشار : 1397/07/23

رييس کميسيون اقتصادي مجلس عنوان کرد: در جلسه با دولت بحث شد تا يارانه ارزي که به عنوان مابه التفاوت نرخ ترجيحي و بازار ثانويه اختصاص داده مي‌شود به صورت يارانه در اختيار مردم قرار گيرد.

به گزارش ايبِنا، محمدرضا پورابراهيمي در بخش خبري ۲۱ شبکه يک سيما گفت: متوسط قيمت کالاهاي اساسي با وجود اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ توماني در مقايسه با پارسال از ۳۰ تا ۵۰ درصد افزايش يافته که نبايد اينگونه باشد. رييس کميسيون اقتصادي مجلس اظهار داشت: بر اساس توافق دولت و مجلس درباره کالاهاي اساسي، قرار است نرخ ارز ترجيحي (۴۲۰۰ تومان) همه ۲۵ قلم کالاي اساسي تامين شود.

پورابراهيمي افزود: گزارش رييس سازمان برنامه و بودجه حاکي از آن است که بخش زيادي از اين کالاها براي بازه زماني يکساله خريداري شده است. وي با اشاره به اينکه در زمينه قيمت کالا ها، مشکلات و نگراني‌هايي وجود دارد، افزود: حوزه نظارتي وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد نظارت جدي داشته باشد.

وي اضافه کرد: در جلسه با دولت بحث شد تا يارانه ارزي که به عنوان مابه التفاوت نرخ ترجيحي و بازار ثانويه اختصاص داده مي‌شود به صورت يارانه در اختيار مردم قرار گيرد. پورابراهيمي گفت: اکنون چند ميليون اتباع خارجي از يارانه متعلق به مردم ايران استفاده مي‌کنند و همچنين حدود ۴ تا ۵ ميليون گردشگر خارجي هم از اين ظرفيت استفاده مي‌کنند و قاچاق کالاي اساسي هم در دو ماه اخير، مشکل ساز شده است؛ بنابراين اگر يارانه ارزي به خود مردم به صورت مستقيم داده شود برخي از اين مشکلات، حل مي‌شود.

وي افزود: اين موضوع در حال بررسي است و قرار است کميته تخصصي درباره آن کار کند و جمع بندي آن در صحن علني مجلس مطرح مي‌شود و در صورت نياز، در اين زمينه قانون تصويب مي‌شود.