8.5 ميليارد دلار پروژه پتروشيمي در دست اجراست

تاریخ انتشار : 1397/07/30

مديرعامل هلدينگ خليج فارس با بيان اينکه 8.5 ميليارد دلار پروژه در صنعت پتروشيمي در دست اجراست، گفت: براي سه پروژه «پتروشيمي لردگان، الفين ايلام و پالايشگاه بيد بلند» که تا يک سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد، چهار ميليارد دلار سرمايه گذاري شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، جعفر ربيعي روز يکشنبه در نشست خبري با تشريح وضعيت صنعت پتروشيمي، افزود: صنعت پتروشيمي به يکي از منابع اصلي اشتغال و تامين ارز کشور تبديل شده است.

** سه پتروشيمي در نوبت ورود به بورس
ربيعي به عرضه سهام پتروشيمي ها در بورس اشاره کرد و گفت: در تابستان امسال سهام پتروشيمي پارس در بورس عرضه شد و سه طرح پتروشيمي نوري، بوعلي و بندر امام نيز در صف ورود به آن قرار دارند.
مديرعامل هلدينگ خليج فارس درباره عرضه محصولات پتروشيمي در بورس کالا نيز گفت: امسال به دليل نوسانات نرخ ارز، حجم تقاضاي محصولات در بورس کالا 300 درصد افزايش يافت اين در حالي بود که هيچ اتفاق خاصي در اقتصاد رخ نداده است که باعث رشد تقاضاي واقعي براي مواد اوليه شده باشد.
وي تصريح کرد: اصرار وزارت صنعت، معدن و تجارت بر عرضه محصولات با نرخ ارز 4200 توماني و محدود کردن سقف رقابت به پنج تا 10 درصد عامل اصلي ايجاد رانت و حضور دلالان در بورس کالا شده بود.
ربيعي اضافه کرد: البته در يک ماه اخير با آزاد شدن سقف معاملات، سوداگران در حال خارج شدن از بازارند و مواد اوليه به ميزان کافي و حتي با قيمت پايين تر به دست توليدکننده واقعي مي رسد.

** عرضه 2.4 ميليارد دلار ارز به بازار
مديرعامل هلدينگ خليج فارس افزود: پتروشيمي ها از منابع اصلي تامين ارز کشورند و در اين زمينه هلدينگ خليج فارس از 22 فروردين تا 25 مهرماه امسال 2.4 ميليارد دلار ارز در بازار عرضه کرده است.
وي اضافه کرد: البته بخشي از ارز صادراتي با مجوز وزارت نفت صرف تامين کاتاليست، تجهيزات، بدهي ارزي و هزينه هاي جاري مي شود.
ربيعي افزود: در فروش ارز پتروشيمي به صورت انحصاري عمل نکرده و به 111 صرافي فروخته شده است.
وي اضافه کرد: هفته گذشته با هماهنگي انجام شده ميانگين نرخ ارز ارائه شده توسط پتروشيمي ها در سامانه نيما به 7700 تومان رسيد.
ربيعي ادامه داد: تا پايان امسال هلدينگ خليج فارس پس از کسر هزينه ها بايد حدود چهار ميليارد و 200 ميليون دلار ارز به بازار تزريق کند که تا 25 مهر امسال، مبلغ 2 ميليارد و 450 ميليون دلار عرضه کرده است.

** کمک ارزي به دولت، عامل اصلي هجمه عليه پتروشيمي هاست
وي با انتقاد از هجمه ها عليه پتروشيمي ها گفت: متاسفانه هجمه هايي عليه اين صنعت ارزآور رخ داده و عده‌اي آگاهانه يا ناآگاهانه اين اتهامات را مطرح مي کنند.
مديرعامل هلدينگ خليج فارس افزود: صادرات غيرنفتي کشور سالانه 47 ميليارد دلار است که 12 ميليارد دلار از آن (معادل 25 درصد) به صادرات پتروشيمي ها اختصاص دارد.
وي اضافه کرد: با وجود آنکه 25 درصد از صادرات غيرنفتي کشور به پتروشيمي ها اختصاص دارد اما 70 درصد مجموع عرضه ارز در سامانه نيما توسط پتروشيمي ها انجام شده است که نشان مي‌دهد بسياري از صادرکنندگان غير پتروشيمي، ارز خود را در سامانه نيما عرضه نکرده اند.
ربيعي با بيان اينکه پتروشيمي‌ها انگيزه اي براي نگهداري ارز خود در خارج از کشور ندارند، ادامه داد: با توجه به اينکه شبکه بانکي بين المللي به ما خدمات ارائه نمي دهد و ما از طريق روش‌هاي عجيب ناچار به انتقال پول هستيم بنابراين انگيزه اي براي نگهداري ارز صادراتي خود در خارج از کشور نداريم.
وي اضافه کرد: همچنين بسياري از شرکت‌هاي زير مجموعه هلدينگ در بورس حضور دارند که فعاليت آنها به شدت رصد و کنترل مي‌شود بنابراين نمي‌توانند تخلف ارزي داشته باشند.
مديرعامل هلدينگ خليج فارس تصريح کرد: پتروشيمي‌ها اکنون بيشترين کمک را به دولت ارائه مي‌کنند و شايد علت اصلي هجمه عليه پتروشيمي ها کمک آنها به دولت براي تامين ارز است.
ربيعي گفت: پتروشيمي ها با مجوز دولت و وزارت نفت مي توانند بخشي از درآمد ارزي خود را براي تامين قطعات، کاتاليست، تجهيزات، بدهي ارزي و نيز تامين هزينه پروژه ها صرف کنند. هلدينگ خليج فارس معادل 15 درصد از درآمد ارزي خود را در موارد تعيين شده، هزينه کرده و بقيه را به طور کامل در سامانه نيما به فروش مي رساند.

** راه اندازي سه طرح پتروشيمي تا يک سال آتي
مديرعامل هلدينگ خليج فارس درباره اجراي طرح هاي جديد صنعت پتروشيمي نيز گفت: سه پروژه پتروشيمي با سرمايه چهار ميليارد دلار تا يک سال آينده راه اندازي خواهد شد.
ربيعي افزود: همچنين با اجراي طرح جمع‌آوري گازهاي همراه مشعل هاي نفتي (فلر) در استان خوزستان و مناطق نفت خيز جنوب اين گازها به خوراک مجتمع هاي پتروشيمي تبديل مي شود.
وي اضافه کرد: با اجراي اين طرح 1.2 ميليارد دلاري، روزانه 20 ميليون مترمکعب خوراک گاز غني براي پتروشيمي ها جمع آوري مي شود.

** تجميع هلدينگ هاي پتروشيمي تا يک سال آتي
مديرعامل هلدينگ خليج فارس درباره طرح تجميع هلدينگ هاي پتروشيمي نيز گفت: همه فعالان بازار پتروشيمي از فراواني و پراکندگي هلدينگ هاي پتروشيمي به عنوان نقطه منفي ياد مي‌کنند. اين هلدينگ ها داراي ساختار صادراتي و بازرگاني جداگانه بوده و با يکديگر رقابت دارند.
ربيعي با تأکيد بر اينکه بحث تجميع آنها مطرح است، نه ادغام؛ گفت: با توجه به اينکه بسياري از شرکت‌هاي پتروشيمي و هلدينگ ها در بورس هستند يک شبه نمي شود آنها را تجميع کرد و فرايندي زمانبر است.
مديرعامل هلدينگ خليج فارس افزود: از حدود هشت ماه گذشته موضوع تجميع هلدينگ خليج فارس با تاپيکو (سرمايه گذاري نفت و گاز تامين) مطرح شده که براي تدوين «نقشه راه تجميع هلدينگ هاي پتروشيمي» تلاش شده که حدود 90 درصد به نتيجه رسيده است. 
ربيعي، علت تاخير در اجراي کامل آن را نبود وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي به دليل استيضاح مجلس اعلام کرد. زيرا تاپيکو زيرمجموعه شرکت سرمايه گذاري تامين اجتماعي است.
به گفته وي، با پيشرفت کارها، تجميع هلدينگ‌ها تا يک سال آينده به سرانجام خواهد رسيد.