انحصارگران داخلي با ورود بانک هاي خارجي به کشور موافق نيستند

تاریخ انتشار : 1397/08/01

مدير گروه بانکداري اسلامي پژوهشکده پولي و بانکي اظهار داشت: يکي از موانع ورود بانک‌ها به کشور مربوط به نگرش ما به بانکداري است، براي نمونه بانک‌هاي خارجي در صورت ورود خواه يا ناخواه مجبور به استفاده از اطلاعات ما هستند، اينکه ما اجازه استفاده از آن را بدهيم خيلي دشوار است. در واقع مي‌توان گفت که ما به لحاظ اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي آمادگي لازم براي ورود بانک‌هاي خارجي را نداريم.

کامران ندري در گفت‌وگو با ايلنا در مورد مزاياي ورود بانک‌هاي خارجي به کشور گفت: ورود بانک‌هاي خارجي نقل و انتقال منابع را‌ آسان و دسترسي ايران به منابع مالي بين‌المللي را تسهيل مي‌کند. در ضمن موجب افزايش رقابت در نظام بانکي جهت ارتقاي خدمات مي‌شود که در اين صورت بانک‌هاي داخلي مجبور به ايجاد تغييرات ساختاري و اساسي در نوع مديريت خود هستند.

وي با اشاره به بسترهاي لازم براي ورود اين بانک‌ها به کشور گفت: بسترهاي زيادي بايد فراهم شود که اولين  آن برداشتن تحريم‌ها است و سپس مبارزه با انحصار داخلي است، چون نيروهاي داخلي که انحصار فعاليت‌هاي بانکي را دارند به آساني با ورود بانک‌هاي خارجي موافقت نخواهند کرد.

ندري ادامه داد: همچنين يکي از موانع ورود بانک‌ها به کشور مربوط به نگرش ما به بانکداري است، براي نمونه بانک‌هاي خارجي در صورت ورود خواه يا ناخواه مجبور به استفاده از اطلاعات ما هستند، اينکه ما اجازه استفاده از آن را بدهيم خيلي دشوار است. در واقع مي‌توان گفت که ما به لحاظ اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي آمادگي لازم براي ورود بانک‌هاي خارجي را نداريم.

اين کارشناس بانکداري تصريح کرد: بنابراين نمي‌توان نسبت به حضور اين بانک‌ها در بازه زماني کوتاه‌مدت خوشبين بود. حتي از کشورهاي مانند روسيه، چين و ترکيه که رابطه مناسبي با ما دارند نيز بعيد است چون اين بانک‌ها در صورت ورود از سوي آمريکا تحريم خواهند شد.

وي با اشاره به وجود نقص‌ها و کمبودها در سيستم بانکي کشور گفت: بانک‌هاي دنيا شفاف هستند و مديريت حرفه‌اي دارند که از اين نظر سيستم بانکداري ما کمبودهايي دارد. هرچند سيستم بانکداري کشور از لحاظ برخورداري از فناوري آي‌تي از بسياري کشورها جلوتر است و در دهه گذشته بانکداري الکترونيک کشور پيشرفت خوبي در زمينه پرداخت‌هاي آنلاين، شبکه شتاب، درگاه پرداخت اينترنتي و ... داشته است.

ندري افزود: اما در زمينه فناوري بانکداري و دانش تخصصي بانک هنوز مشکلاتي را دارد. بايد پذيرفت که سيستم بانکداري کشور در زمينه مديريت نقدينگي، ارايه تسهيلات و تهيه صورت‌هاي مالي و.....از نظام بانکي کشور عقب است.