برنامه ارزي دولت براي سال ۹۸ تعيين شد

تاریخ انتشار : 1397/08/05

دولت برنامه اصلي خود در حوزه ارزي در سال آينده را حفظ ذخاير ارزي از طريق مديريت مصارف ارزي به کمک اولويت‌بندي مصارف و همچنين برخورد جدي با قاچاق کالا، ارز و واردات غيررسمي تعيين کرده است.

به گزارش بنکر (Banker)، بخشنامه بودجه سال آينده توسط رئيس جمهور ابلاغ شده و در آن اهداف، رويکردها و خط  مشي‌هاي دولت مشخص شده است. يکي از مسائل مهمي که به خصوص در دو سال اخير در حوزه اقتصادي مورد توجه بوده، مسائل ارزي و کنترل بازار ارز بوده است. دولت براي سال آينده در بخشنامه بودجه خود نيز اين موضوع را مورد تاکيد قرار داده و حفظ ذخاير ارزي را محور اصلي حوزه ارزي اعلام کرده است.

امااينکه قرار است حفظ ذخاير ارزي با چه برنامه‌اي انجام شود، در بودجه ۱۳۹۸ کليت آن در چند بخش تعيين شده است؛ به طوري که افزايش منابع ارزي و پايدارسازي آن از طريق توسعه و تقويت صادرات غيرنفتي، تنوع‌بخشي به کالاهاي صادراتي و حمايت از مزيت‌هاي صادراتي، حمايت از پردازش محصولات خام و اوليه داخلي، توسعه روابط تجاري بين‌المللي به ويژه با کشورهاي همسايه و بهره‌گيري بيشتر از موقعيت جغرافيايي براي برخورداري از درآمدهاي ترانزيتي و تلاش در جهت جذب منابع مالي خارجي به ويژه جذب سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي براي توليدات صادرات‌گرا  از مواردي هستند که بر آن‌ها تاکيد شده است.

در حالي بحث ارز از مسائل اصلي بودجه محسوب مي‌شود که تاکنون مشخص نشده قرار است که براي بودجه سال آينده نرخ دلار به عنوان مبناي تبديل درآمدهاي ارزي به ريال در چه رنج قيمتي تعيين شود، اين در حالي است که سال جاري حدود ۳۵۰۰ تومان تعيين شده بود که اين رقم البته در ابتداي سال با توجه به تغيير سياست ارزي به ۴۲۰۰ تومان تغيير کرد و به نوعي دولت درآمدهاي نفتي خود را با اين نرخ به فروش رساند که ۷۰۰ تومان بالاتر از نرخ تعيين شده در بودجه بود که خود از عوامل کمک به افزايش درآمدهاي دولت در سال جاري بوده است.

به نوشته ايسنا، حفظ ذخاير ارزي در شرايطي مورد تاکيد است که براي سال جاري نيز اين موضوع از سوي رهبري و رئيس جمهور مورد توجه قرار گرفت و همتي - رئيس کل بانک مرکزي - نيز حتي از ذخاير ارزي به عنوان ناموس بانک مرکزي ياد کرد و بر اين تاکيد داشته که قراري براي ارزپاشي براي بازار ارز نداشته و بانک مرکزي با توجه به اختياراتي که دارد، بازار را کنترل خواهد کرد.