مقصر رتبه پايين در شاخص اقتصادي خود ما هستيم تا آمريکا

تاریخ انتشار : 1397/08/06

رئيس مرکز سرمايه گذاري ايران گفت: کشورها به اطلاعات و اسرار خود حساس هستند و تمايل ندارند که اين اسرار در اختيار کشور ديگري قرار بگيرد حالا وقتي تمام کشورها در يک چنين گروهي عضو هستند مشخص مي شود که اصلا قرار نيست اطلاعات حياتي و حساس خارج شود بلکه اين گروه فقط در حوزه پولشويي و تخلفات مالي فعاليت مي‌کند که تمام دولت‌ها با اين آسيب‌ها برخورد مي‌کنند.

فريال مستوفي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا در خصوص تصويب fatf گفت: قانون شدن اين مصوبه مجلس يکي از خواست‌هاي بخش خصوصي است. ماخواهان نه فقط اين موضوع، بلکه پيوستن به تمامي کنوانسيون‌هاي بين المللي هستيم که امروز دنيا آنها را قبول کرده است.

رئيس مرکز سرمايه گذاري ايران تصريح کرد: عضويت در اينگونه کنوانسيون‌ها هيچ ارتباطي به تحريم‌ها و يا آمريکا ندارد کشورهاي روسيه چين و هند که ما فکر مي‌کنيم دوست و متحد ما هستند صريحا اعلام کرده‌اند که در صورت عدم عضويت در اين گروه مالي نمي‌توانند با ما کار کنند. اين مسئله هيچ ارتباطي به سياست ندارد بلکه يک نوع استاندارد سازي است.

عضو اتاق بازرگاني ايران خاطرنشان کرد: به غير از ايران و کره شمالي تمام اقتصادهاي بزرگ دنيا قبول کرده‌اند که در قالب اين استاندار کار کنند به طور حتم ديگر کشورها به اطلاعات و اسرار خود حساس هستند و تمايل ندارند که اين اسرار در اختيار کشور ديگري قرار بگيرد حالا وقتي تمام کشورها در يک چنين گروهي عضو هستند مشخص مي‌شود که اصلا قرار نيست اطلاعات حياتي و حساس خارج شود بلکه اين گروه فقط در حوزه پولشويي و تخلفات مالي فعاليت مي کند که تمام دولت‌ها با اين گونه حرکت‌ها برخورد مي‌کنند.

وي تصريح کرد: اين موضع اصلا سياسي نيست و کاملا فني است. نمي‌دانم چطور شد يک دفعه تمام نگاه‌ها سياسي شد و براي چه در اين موضوع دلهره داريم. اين قبيل حرکات داخلي بيشتر از تحريم‌هاي آمريکا به کشور ضربه مي‌زند عضويت در اين کنوانسيون تاثير زيادي در رتبه ايران در شاخص‌هاي اقتصادي بين المللي مي‌گذارد.

مستوفي افزود: برخوردهايي که با اين موضوع امروز صورت گرفته نشان از اين دارد که مقصر رتبه پايين ما در شاخص‌هاي پايين اقتصادي بيشتر خود ما هستيم تا آمريکا و غرب.