سيستم جديد بانکي ميان ايران و چين تعريف مي شود

تاریخ انتشار : 1397/08/07

با احتمال قطع روابط بانکي ميان بانک کونلون چين با تجار ايراني، پکن در نظر دارد يک سيستم جديد بانکي براي ادامه همکاري هاي مالي و بانکي با تهران داير کند.

منابع موثق روز دوشنبه در پکن به ايرنا گفتند اين سيستم جايگزين در حال راه اندازي و تاسيس است و کارشناسان دو کشور تاکنون چندين نشست در مورد جزييات آن برگزار کرده اند.
اين منابع با اشاره به اينکه بانک کونولون به دليل فشارهاي آمريکا اعلام کرده است روابط بانکي با ايران را از اول نوامبر تضمين نمي کند تاکيد کردند اين سيستم که قرار است جايگزين بانک کونلون شود قرار است از اول نوامبر يا با تاخير فعاليت خود را شروع کند.
در همين حال اتاق بازرگاني ايرانيان مقيم چين نيز در نشستي با مسئولان ايراني و چيني خواستار تعريف خواسته هاي آنان در قالب سيستم جديد شده است به نحوي که مشکلات بانک کونلون در اين سيستم جديد رفع شده باشد.
با اين حال کارشناسان معتقدند در مدل جديدي که چيني ها در نظر مي گيرند نمي توان موردي غير از تاسيس يک بانک جديد را در نظر گرفت در غير اين صورت راه هاي ديگر مشکل زا خواهند بود.
ممکن است ايجاد ساختارهاي جايگزين از سوي چين مدتي به طول خواهد انجامد به همين دليل پيش بيني مي شود اين سيستم جديد به سال 2019 ميلادي موکول شود.
بانک کونلون يک صندوق اعتباري است که براي مبادله چين با ايران طراحي شده و در دوره قبل تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران نيز به دليل ادامه فعاليت هاي تجاري با تهران مورد تحريم واشنگتن قرار گرفت.