خط ويژه ترخيص گمرکي براي بخش توليد ايجاد مي شود

تاریخ انتشار : 1397/08/07

تهران- ايرنا- وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: برپايه توافقي که به زودي با گمرک انجام خواهيم داد، خط ويژه اي براي تسهيل ورود مواد اوليه و کالاهاي واسطه‌اي توليد ايجاد مي شود.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «رضا رحماني»در نشست هم‌انديشي با رئيس کل گمرک کشور، افزود: به اين ترتيب، همه کالاهاي معطل مانده در گمرک در مدت کوتاهي ترخيص مي شود.
وي در ادامه پس از شنيدن گزارش معاونان وزير صنعت و رئيس کل گمرک، با تأکيد بر درک شرايط روز کشور، خاطرنشان کرد: بعضي از ساز وکارها که در گذشته براي شرايط عادي کشور ايجاد شده‌ بود بايد در شرايط فعلي روزآمد و کارآمد شود و شرايط تحريم و جنگ اقتصادي را با قوانين و آيين نامه‌ هاي به روز شده اداره کرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بيشتر مشکلات با تغيير ذهن و ديدگاه نسبت به شرايط فعلي کشور قابل حل خواهد ‌بود و بايد با همفکري گمرک با استفاده از ظرفيت شوراي هماهنگي اقتصادي سران سه قوه، مصوبه هاي لازم براي تسهيل ترخيص و ايجاد خط ويژه براي ترخيص مواد اوليه دريافت کنيم.
رحماني به لزوم تسهيل ترخيص سريع تر مواد اوليه توليد اشاره کرد و گفت: معاونان وزير صنعت آماده اند در سريعترين زمان ممکن همه بخشنامه هاي صادره را در کمترين زمان مورد بررسي و تجديد نظر قرار دهند تا شرايط صادرات و واردات براي کمک به توليد و حفظ اشتغال تسهيل و کارآمدتر شود.
به گزارش ايرنا، 31 شهريورماه گذشته اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهوري از گمرک جمهوري اسلامي ايران و ساير دستگاه هاي مرتبط با واردات کالا بويژه سازمان ملي استاندارد خواست شرايط سهولت ترخيص کالا را فراهم کنند و در شرايط فعلي کشور اجازه ندهند که روال اداري و بروکراسي، ترخيص به موقع کالاها به خصوص اقلامي که با سلامت و نيازهاي ضروري مردم سروکار دارند را با مشکل مواجه کند.

** همکاري با بخش خصوصي
برپايه اين گزارش، وزير صنعت، معدن و تجارت ظهر امروز نيز در نشست هم‌ انديشي با صاحبان صنايع، تشکل هاي توليدي و صادراتي، بهبود وضعيت توليد داخلي را سرفصل برنامه‌هاي اين وزارتخانه اعلام کرد.
وي گفت: به بخش خصوصي اعتماد و باور داريم و بدون همراهي و تصميم گيري با يگديگر راهي براي عبور از شرايط جديد نداريم.
رحماني افزود: حمايت از توليد داخل از مهمترين اولويت هاي وزارت صنعت است و در بخشنامه هاي صادر شده اگر گرهي باشد حتما باز مي کنيم.
وي تاکيد کرد: شرايط امروز خاص است و در اين شرايط بنا داريم جلسات ويژه اي را تا آخر هفته و حتي روز اربعين به صادرات و رفع مشکلات اين بخش اختصاص دهيم.
اين مقام مسئول، افزايش ظرفيت توليد در بسياري از رشته هاي صنعتي را مطلوب توصيف و ادامه داد: برنامه هايي را براي حل مشکلات مربوط به حوزه بازار و توليد، تامين و حفظ واحدهاي موجود و نيز حفظ توليد و اشتغال پيش بيني کرديم تا کالاهاي مورد نياز عموم مردم توليد و تامين شود.
وي بيان داشت: در روزهاي آينده با اطلاع از آمار مربوط به حوزه توليد، صادرات و واردات و غيره در زمينه واردات بدون انتقال ارز تصميم گيري خواهيم کرد.
برپايه اين گزارش، در جلسه امروز تشکل هاي بخش خصوصي با وزير صنعت، معدن و تجارت، پيشنهاداتي براي برون رفت از مشکلات فعلي صنايع ارايه کردکه بيشترين موارد به برداشتن پيمان سپاري ارزي صادر کنندگان و برابري نرخ ارز ، رفع و حل مشکلات بخشنامه هاي متضاد و مخل امر توليد و صادرات اشاره داشت.