تعريف ۲۰۰ ميليارد دلار طرح آماده سرمايه‌گذاري در ايران

تاریخ انتشار : 1397/08/07

رييس اتاق بازرگاني ايران اعلام کرد که ۲۰۰ ميليارد دلار طرح براي سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي اقتصادي تعريف شده است.

به گزارش ايبِنا، غلامحسين شافعي که بعدازظهر امروز (يکشنبه) و در نخستين نشست «معرفي ظرفيت هاي سرمايه‌گذاري و تجاري در صنعت خوراک دام ايران» سخن مي گفت، با اعلام اين مطلب افزود: براي جذب سرمايه گذاري ها به ويژه سرمايه گذاري خارجي، ما به بهبود فضاي کسب و کار، ثبات اقتصاد کلان و قابل پيش بيني بودن اقتصاد در ايران نيازمنديم زيرا اين عوامل همگي به طور مستقيم براي حضور و همکاري هاي دوجانبه نياز است.

وي ادامه داد: اقتصاد ايران يکي از اقتصادهاي بزرگ منطقه است و براي توسعه به سرمايه‌گذاري خارجي در سه بخش زيرساخت‌ها، صنعت و کشاورزي نياز دارد. رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران افزود: دسترسي به آبهاي آزاد و همچنين همسايگي با کشورهايي با ۴۵۰ ميليون نفر جمعيت، ايران را به يک کشور خاص براي سرمايه‌گذاري تبديل کرده است اما براي توسعه زيرساخت ها به توسعه ناوگان و نوسازي زيرساخت هاي حمل و نقل کشور در بخش هاي جاده اي، ريلي، دريايي و هوايي نيازمنديم.

وي گفت: از زماني که احياي جاده ابريشم مطرح شده است تاکنون ۶۷ کشور دنيا به اين طرح پيوستند و موقعيت ايران در اين برنامه يک آينده استثنايي را براي سرمايه‌گذاري آماده کرده که در اين باره در برنامه ششم توسعه برنامه ريزي هايي صورت گرفته است.

شافعي گفت: در سال‌هاي گذشته بين ما و دنيا يک شکاف فناوري ايجاد شده که اين شرايط، ظرفيتي براي سرمايه گذاري در نوسازي صنايع ايران ايجاد کرده است از اين رو بخش خصوصي به دنبال پر کردن اين شکاف در صنعت است.

وي افزود: علاوه بر توجه به توسعه صنعت در بخش صنعت در برنامه ششم توسعه به توسعه فرآوري در بخش معدن ايران نيز توجه ويژه شده زيرا تنوع قابل توجه بخش معدن در ايران، موقعيت هاي خوبي را براي سرمايه گذاري هاي کاملا اقتصادي در ايران فراهم کرده است.

شافعي به سرمايه گذاري در بخش کشاورزي اشاره کرد و گفت: کمبود آب يکي از مشکلات اساسي ماست و روش هاي نوين آبياري مورد توجه همه سياستگذاران قرار دارد و اين مورد نيز ظرفيت‌هاي خوبي را براي سرمايه گذاري در ايران فراهم کرده است؛ ضمن اينکه در قوانين جديد ايران، حمايت هاي قابل توجهي براي حفظ امنيت سرمايه گذاري لحاظ شده است.

در حاشيه نخستين نشست «معرفي فرصت هاي سرمايه گذاري و تجاري در صنعت خوراک دام ايران» در اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران، کتاب «بازار خوراک دام ايران» رونمايي شد که به زبان انگليسي نوشته شده و به معرفي اقتصاد ايران بويژه کشاورزي و دامپروري آن پرداخته است.