سي.ان.پي.سي مشکلي براي ادامه کار در ايران ندارد

تاریخ انتشار : 1397/08/09

سخنگوي کميسيون انرژي گفت: سي.ان.پي.سي خودش مسئله را حل مي‌کند، قرار نيست ما براي آنها بانکي انتخاب و معرفي کنيم قرارداد ما با آنها EPCF است و خودشان با F مي‌آيند.

اسدالله قره‌خاني در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا، درباره توقف همکاري بانک چيني با ايران، اظهار داشت: در زمان تحريم قبلي هم دو بانک مشهور در چين و ترکيه و برخي صرافي‌ها در امارات به ما کمک مي‌کردند که بعدها توسط امريکا شناسايي شدند، به آنها هشدار دادند و مانع فعاليت‌شان شدند تا با ايران مراودات مالي و پولي نداشته باشند، شايد اين بانک‌ها قبل از تحريم‌ها بانک‌هاي برجسته‌اي نبودند و در زمان تحريم‌ها جزو بانک‌هاي معروف شدند و در آن زمان درآمدهاي خوبي هم براي خود کسب کردند و از طرفي راهگشايي خوبي هم براي ما انجام مي‌دادند.

وي افزود: در اين دوره انتظار نيست که حتما همان بانک‌ها باشند مسيرهاي ديگري پيدا خواهد شد دور زدن تحريم‌ها هم به همين معنا است، بايد مسيرها و محورهاي جديد کشف و حمايت شود تا بوسيله آنها به اهداف‌مان برسيم.

سخنگوي کميسيون انرژي تصريح کرد: ما با چين و ترکيه ارتباطات بانکي داشتيم که مورد شناسايي قرار گرفته و تهديد شدند، ما هم راه‌هاي ديگري پيدا کرديم و مي‌کنيم، بنا نيست مسيرهاي خودمان را بيان کرده و به دشمن بگوييم که از فلان شرکت و بانک کارمان را جلو مي‌بريم.

وي درباره ادامه کار سي.ان.پي.سي با رفتن اين بانک چيني بيان کرد: سي.ان.پي.سي خودش مسئله را حل مي‌کند، قرار نيست ما براي آنها بانکي انتخاب و معرفي کنيم قرارداد ما با آنها EPCF است و خودشان با F مي‌آيند، بنابراين بانک، کشور و شرايط را خودشان تعيين مي‌کنند، اين موضوع  به خودشان مربوط است و به ما ربطي ندارد.

در هيمن ارتباط اميرحسين زماني‌نيا معاون امور بين الملل وزير نفت به ايلنا گفت: با رفتن اين بانک چيني ما براي کار با سي.ان.پي.سي مشکلي نخواهيم داشت، مکانيسم ديگري پيش بيني شده و از آن طريق کار مي‌کنيم 

منابع آگاه چيني پيش از اين گفته بودند بانک کنلون که از سوي شرکت ملي نفت چين کنترل مي‌شود از ابتداي نوامبر (10 آبان) تراکنش‌هاي پرداخت بر پايه يوآن از ايران را متوقف خواهد کرد.