12 ميليون دلار صادرات چاي ايراني در 6 ماهه نخست سال

تاریخ انتشار : 1397/08/09

رئيس سازمان چاي کشور گفت: ميزان پرداختي حدود 192 ميليارد تومان بوده که 87 درصد از ميزان مطالبات را شامل مي‌شود و 13 درصد باقي‌مانده را تا پايان هفته آتي پرداخت خواهيم کرد.

حبيب جهان‌ساز رئيس سازمان چاي کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا، در خصوص ميزان توليد چاي در کشور اظهار کرد: برداشت و خريد برگ سبز از 30 مهر ماه به پايان رسيد که تا اين تاريخ حدود 112 هزار و 736 تن برگ سبز خريداري شده و بالغ بر 25 هزار تن چاي خشک توليد مي‌شود.

وي در رابطه با ارزش ريالي برگ سبز چاي خاطرنشان کرد: ارزش ريالي برگ سبز چاي خريداري شده حدود 220 ميليارد تومان است و ميزان پرداختي حدود 192 ميليارد تومان بوده که 87 درصد از ميزان مطالبات را شامل مي‌شود و 13 درصد باقي‌مانده را تا پايان هفته آتي پرداخت خواهيم کرد.

رئيس سازمان چاي کشور در ادامه تصريح کرد: ما چاي سفيد توليد نمي‌کنيم و در ايران اين نوع چاي برداشت نمي‌شود. تمام چاي توليدي ما چاي سبز و سياه است و توليدي در اين زمينه نداشته‌ايم.

جهان‌ساز با اشاره به ميزان صادرات چاي ايراني اذعان داشت: سال گذشته ميزان چاي ايراني صادراتي 12هزار تن بود و امسال هم تاکنون حدود 9 هزار تن صادرات داشته‌ايم که ارز ريالي آن در 6 ماهه اول سال 97 بالغ بر 12 ميليون دلار است.

رئيس سازمان چاي کشور در رابطه با ميزان سطح زير کشت گفت: باغات شناسنامه‌دار ما که دفترچه چاي‌کاري دارند بالغ بر 25هزار و 200 هکتار است اما اين ارقام قابل تغيير و سال گذشته 18 هزار هکتار زير کشت بود و ما هم امسال بايد پايان فصل کشت اين ميزان را جمع بندي کنيم.