تغييرات مخارج خانوار در ۱۲ گروه

تاریخ انتشار : 1397/08/13

هزينه‌هاي مربوط به بخش مسکن در مهرماه امسال ۳۷.۰۵ درصد و مخارج خوراکي‌ها و آشاميدني‌ها نيز ۲۵.۵۱ درصد از کل هزينه خانوار را شامل شد؛ بنابراين بيش از ۶۲.۵ درصد کل خرج خانوار براي مسکن و خوراک است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، بررسي تغييرات شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در دوازده ماهه منتهي به مهرماه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل تر از آن نشان مي دهد که نرخ تورم خوراکي ها و آشاميدني ها به ميزان ۲۱.۲ درصد و هزينه هاي بخش مسکن نيز ۱۰ درصد رشد داشته است.

بر پايه اين گزارش، رشد مخارج بخش حمل و نقل ۲۰.۴ درصد و رشد هزينه هاي بهداشت و درمان نيز ۱۱.۴ درصد بوده است. مخارج دخانيات ۴۷.۸ درصد و هزينه هاي مربوط به بخش اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نيز ۲۲.۸ درصد بيشتر شده است. کمترين ميزان رشد هزينه ها در سبد مصرفي خانوار در مهر ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته مربوط به مسکن به ۱۰ درصد و بيشترين افزايش هزينه نيز در بخش دخانيات با ۴۷.۸ درصد بود.

در اولين ماه از پاييز امسال مخارج مسکن به ميزان ۳۷.۰۵ درصد از کل درآمد خانوار را به خود اختصاص داده و ۲۵.۵۱ درصد نيز در بخش خوراکي ها و آشاميدني ها بوده است. ۸.۹۰ درصد هزينه خانوار در بخش حمل و نقل و ۷.۸۳ درصد نيز مربوط به بخش درمان است.

خانوارهاي شهري در مهرماه سال جاري ۴.۶۲ درصد از مخارج خود را در بخش تهيه پوشاک و کفش داشتند و در عين حال نيز ارتباطات ۲.۳۰ درصد هزينه ها را به خود اختصاص داده است. هزينه هاي تفريح و امور فرهنگي در مهرماه سال جاري ۲۹.۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد داشته و در عين حال، ۲.۰۷ درصد کل هزينه ها در سبد خانوار را شامل مي شود.