نرخ بيکاري ۱۲.۲ درصد شد

تاریخ انتشار : 1397/08/13

نرخ بيکاري افراد ١٠ ساله و بيشتر نشان مي‌دهد که ١٢.٢ درصد از جمعيت فعال (شاغل و بيکار) در تابستان امسال بيکار بوده‌اند که اين نرخ نسبت به مدت مشابه پارسال مقداري افزايش يافته است.

به گزارش ايسنا، نتايج طرح آمارگيري نيروي‌کار تابستان ١٣٩٧ از سوي مرکز آمار منتشر شده که طبق آن، روند تغييرات نشان مي‌دهد که شاخص نرخ بيکاري افراد ١٠ ساله و بيشتر نسبت به تابستان ١٣٩٦ به ميزان ٠.٧ درصد افزايش داشته و جمعيت بيکار کشور با ٢٣٧ هزار نفر افزايش به سه ميليون و ٣٢٦ هزار نفر رسيده است.

در تابستان امسال به ميزان ٤٠.٩ درصد جمعيت ١٠ ساله و بيشتر از نظر اقتصادي فعال بوده‌اند؛ يعني در گروه شاغلان يا بيکاران قرار گرفته‌اند. بررسي تغييرات نرخ مشارکت اقتصادي حاکي از آن است که اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٣٩٦) ٠.٢ درصد افزايش داشته است.

جمعيت شاغلان ١٠ ساله و بيشتر در اين فصل ٢٣ ميليون و ٩٥٦ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٥٨ هزار نفر افزايش داشته است. بررسي اشتغال در بخش‌هاي عمده اقتصادي نشان مي‌دهد که درتابستان امسال بخش خدمات با ٤٩.٥ درصد بيش­‌ترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدي بخش‌هاي صنعت با ٣١.٦ درصد و کشاورزي با ١٨.٩ درصد قرار دارند.

نرخ بيکاري جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاکي از آن است که ٢٤.٩ درصد از فعالان اين گروه سني در تابستان ١٣٩٧ بيکار بوده‌اند. بررسي تغييرات فصلي نرخ بيکاري اين افراد نشان مي‌دهد، اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٣٩٦) ٠.٨ درصد افزايش يافته است.

بررسي سهم اشتغال ناقص نشان مي‌دهد که در تابستان امسال ۱۰ درصد جمعيت شاغل به دلايل اقتصادي (فصل غيرکاري، رکود کاري، پيدا نکردن کار با ساعت بيش‌تر و…) کمتر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده انجام کار اضافي بوده‌اند. اين در حالي است که ۴۱ درصد از شاغلان ١٠ ساله و بيشتر، ٤٩ ساعت و بيشتر در هفته کار کرده‌اند.