چين از تحريم هاي نفتي ايران معاف شد

تاریخ انتشار : 1397/08/15

پکن-ايرنا- تلويزيون مرکزي چين گزارش کرد چين به عنوان بزرگترين خريدار نفت ايران از فهرست تحريم هاي نفتي ايران از سوي آمريکا حذف شده است و به خريدهاي خود از ايران ادامه خواهد داد.

به گزارش ايرنا 'سي سي تي وي' روز سه شنبه در گزارشي اعلام کرد چين و 7 کشور ديگر از اين پس با استفاده از اين معافيت، خريد نفتي از ايران را ادامه خواهند داد.
بر مبناي اين گزارش کشورهاي ايتاليا، کره جنوبي، ژاپن، يونان، ترکيه، هند، چين و جزيره تايوان همگي مي توانند با ايران معاملات نفتي خود را ادامه دهند.
اين گزارش افزود: تحريم هايي که آمريکا بار ديگر پس از توافق برجام از سال 2015 ميلادي به اجرا گذاشته است، نمي تواند مشکلي را از اساس حل کند.
'هوا چون اينگ' سخنگوي وزارت خارجه چين نيز اعلام کرد اين کشور از حقوق مشروع و قانوني اش براي استمرار معاملات تجاري با ايران و براي حراست از فعاليت شرکت هاي چيني در ارتباط با ايران حفاظت خواهد کرد.
وي از اينکه آمريکا برجام را نقض کرده و تحريم ها را بازگردانده است ابراز تاسف کرد و گفت که جامعه بين المللي و کشورهاي جهان مخالف تصميم ها و اقدامات يکجانبه هستند و با اين تحريم ها موافق نيستند و بايد به برجام پايبندي نشان داد.
وي افزود بر اساس گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي و همه نهادهاي ذي ربط ديگر، ايران به تعهداتش در برجام پايبند بوده و تا کنون آژانس 12 بار با انتشار گزارش هايي اين موضوع را مورد تاکيد قرار داده است.
چين بزرگترين مشتري نفتي ايران است و روزانه حدود ۶۵۰ هزار بشکه نفت از ايران خريداري مي‌کند که معادل ۷ درصد از مجموع واردات اين کشور است. 
ارزش واردات چين از ايران با قيمت فعلي بازار، ۱۵ ميليارد دلار در سال است.
شرکت‌هاي انرژي دولتي CNPC و سينوپک چين ميلياردها دلار در ميادين نفتي بزرگ ايران مانند يادآوران و آزادگان شمالي سرمايه‌گذاري کرده و نفت به چين فرستاده‌اند.
دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريکا 18 ارديبهشت ماه گذشته، خروج کشورش از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله ديگر کشورهاي امضا کننده اين توافق يعني انگليس، فرانسه، آلمان، چين و روسيه، ضمن محکوم کردن خروج آمريکا از اين توافق چندجانبه بين المللي، تاکيد کردند به برجام پايبند مانده و از تجارت شرکت هايشان با ايران حمايت مي کنند.
ترامپ با حربه تروريسم اقتصادي، تحريم هاي يک جانبه غيرقانوني و فشار به جامعه جهاني به دنبال ايجاد جنگ رواني و القاي انزواي ايران است اما تجربه ماه هاي اخير و همراهي نکردن جهان با آمريکا نشان داد که اين کشور هيچگاه به هدف خود دست نخواهد يافت.
تحريم هايي که آمريکا يک جانبه عليه ملت ايران اعلام مي کند، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهاني با آنها همراهي نکرده تا جائيکه ترامپ مجبور شده است از برخي از آنها عقب نشيني کند.