برنامه کاملي براي فروش نفت در اختيار دولت است

تاریخ انتشار : 1397/08/20

عضو کميسيون انرژي مجلس گفت: امريکا به اين نتيجه رسيده که امکان رساندن صادرات به صفر امکان‌پذير نيست و قول‌هايي که عربستان مبني بر توان مديريت بازار به آمريکا داده، امکانپذير نيست.

رضا بختيار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا، درباره راه‌هاي جديد دور زدن تحريم‌هاي نفتي اظهار داشت: بعد از خروج آمريکا از برجام با تعاملي که کميسيون انرژي مجلس با بخش‌هاي مختلف دولت داشته، راهکارهايي را پيش‌بيني کرده و اجازه‌هايي به دولت و وزارت نفت براي فروش نفت داده و نگران اين موضوع نيستيم که بتوانند صادرات ما را به صفر برسانند.

وي افزود: آمريکا مي‌خواست براي 13 آبان شوکي به جهان وارد کند که نفت ايران به صفر مي‌رسد اما اکنون مي‌بينيم که بعضا با رشد صادرات هم به بعضي کشورها مواجهيم، ضمن اينکه راهکارهايي مثل عرضه در بورس انرژي را تجربه مي‌کنيم که يک پرستيژ ملي براي ما است. 

اين عضو کميسيون انرژي مجلس خاطرنشان کرد: براي وصول پول نفت نيز همه تمهيداتي اتخاذ شده و پکيج کاملي در اختيار دولت قرار دارد که مي‌تواند نسبت به صادرت اقدام کند و اقدامات آمريکا را خنثي مي‌کند. 

وي يادآور شد: اينکه اجازه داده شد تعدادي از کشورها نسبت به خريد نفت از ايران معاف شوند حاصل اين است که امريکا به اين نتيجه رسيده که امکان رساندن صادرات به صفر امکان‌پذير نيست و قول‌هايي که عربستان مبني بر  توان مديريت بازار به آمريکا داده، امکانپذير نيست.

بختيار گفت: آمريکا تصور مي‌کرد مي‌تواند نفت ايران را صفر کند با تک تک کشورهاي واردکننده از ايران مذاکره و به همه بانک‌هاي طرف حساب ايران مراجعه کرد و گفت نبايد با ايران کار کنند، اما اکنون تيرشان به سنگ خورده و مجبور شده برخي کشورها و پالايشگاه‌ها را براي مدتي از تحريم معاف کند، ما براي بعد از شرايط زمستان و سرما هم سناريوهاي جديدي پيش بيني کرديم و راهکار داشته و آنها را به‌روز کنيم و در اين زمينه هم کميسيون انرژي طرح‌هاي جديد ارائه مي‌دهد.

وي بيان کرد: حتما راهکارهايي غير از عوض کردن پرچم‌ها و خاموش کردن رادارها براي دور زدن تحريم‌ها داريم و تمهيداتي براي بخش حمل و نقل، بيمه و نقل و انتقال پول انديشيده‌ايم.

اين عضو کميسيون انرژي تاکيد کرد: آمريکا جنگ اقتصادي دارد ما هم بايد اتاق جنگ داشته باشيم، به کل دنيا نشان داده‌ايم اهل تعامل هستيم، با آمريکا هم سر يک ميز نشستيم و برجام را امضا کرديم، اما آنها به تعهداتشان عمل نکردند و از برجام خارج شده و جنگ اقتصادي را شروع کردند. بنابراين ايران هم در اين جنگ عقب‌نشيني نمي‌کند، همانند زمان دفاع مقدس با انسجام ملي، طراحي‌هاي هدفمند و هوشمندانه ايستادگي مي‌کند تا پيروز شود.