تمهيدات بانک مرکزي براي بازگشت ارز ناشي از صادرات به کشور

تاریخ انتشار : 1397/08/26

رئيس کل بانک مرکزي ايران در يادداشتي از درنظر گرفتن تمهيداتي براي صادرکنندگان و بازگشت 47 ميليارد دلار ارز به کشور در سال جاري خبر داد.

به گزارش ايرنا، 'عبدالناصر همتي' در اين يادداشت يادآور شد: صادرات، پيش نياز رشد پايدار و مهمترين عامل ورود ارز به کشور و گسترش اشتغال و افزايش درآمد آحاد اقتصادي است. 
طبيعي است به خاطر تحريم هاي ناجوانمردانه، برگشت ارز ناشي از آن به چرخه اقتصاد، مشکلات و پيچيدگي هايي داشته باشد. بانک مرکزي با لحاظ تمام شرايط کشور و قوانين و مقررات، همراهي لازم را در اين زمينه خواهد داشت. 
تعهد براي آوردن ارز به چرخه اقتصادي مي تواند در قالب ترکيبي از روش هاي مختلف عرضه ارز به سامانه نيما يا عرضه به صورت حواله و اسکناس به صرافي ها يا واردات ثبت سفارش شده، براي خود و ديگران باشد. 
بديهي است راهکارهايي غير از آنچه اشاره شد عملا نوعي خروج سرمايه از کشور تلقي مي گردد که در تقابل با اهداف رشد و توسعه اقتصادي کشور است. 
در مشورت با فعالين بخش خصوصي، تمهيداتي در مورد نحوه عمل گروه هاي مختلف صادرکنندگان اتخاذ شده است که با اجراي آن، برگشت ارز ناشي از صادرات به چرخه اقتصاد، که براي امسال حداقل 47 ميليادر دلار برآورد مي شود سرعت خواهد گرفت. 
انتظار از صادرکنندگان نيز همچون گذشته، همکاري با دولت و بانک مرکزي است و بايد به خاطر داشت که عملکرد همه ما و از جمله صادرکنندگان در شرايط خطير و دشوار کشور ، توسط مردم به قضاوت گذاشته خواهد شد.