تکليف پتروشيمي‌ها در دستورالعمل جديد ارزي چيست؟

تاریخ انتشار : 1397/09/03

بانک مرکزي در بخشنامه‌اي نحوه‌ بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه‌ اقتصادي کشور را ابلاغ کرده که بر اساس آن، براي شرکت‌هاي پتروشيمي با توجه به ميزان توليد روزانه‌شان ميزان ارزي که بايد وارد سامانه نيما کنند، سقف تعيين شده است.

به گزارش ايسنا، تمام صادرکنندگان طبق بخشنامه مذکور بانک مرکزي، مکلف به ارايه تعهد برگشت ارز هستند و بانک مرکزي مکلف است صرفاً براي واردات کالا و خدمات صادرکنندگاني تامين ارز کند که نحوه بازگشت ارز به چرخه اقتصادي مطابق ساختار تعيين‌شده در دستورالعمل اين بانک باشد.

در اين راستا، رضا پديدار - کارشناس ارشد حوزه انرژي - با تاکيد بر اين‌که پتروشيمي‌ها پتانسيل بسيار بالايي جهت رونق اقتصادي در کشور دارند، به ايسنا گفت: اين پتانسيل به اين دليل است که محصولات پتروشيمي در عرصه ملي و بين‌المللي مورد نياز است و بايد به اين موضوع به‌عنوان يک مزيت اقتصادي نگاه کرد.

وي افزود: اگر اتفاقاتي که در بازار ارز از فروردين‌ماه تاکنون رخ داده است را بررسي کنيم، متوجه مي‌شويم صنعت پتروشيمي در سياست‌هاي اقتصادي کشور بسيار تاثيرگذار بود. هم‌چنين انتظاراتي وجود دارد مبني بر اين‌که دولت خود را با صنعت پتروشيمي در جهت تقويت، توليد و فراهم‌سازي زمينه‌هاي رشد، همگام کند و بايد ريسک‌هاي اقتصادي با ايجاد يک فضاي کسب‌وکار مناسب، کاهش يابد و در سياست‌هاي اقتصادي ثبات ايجاد شود.

اين کارشناس ارشد حوزه انرژي، با اشاره به مباحثي که در شوراي پول و اعتبار و شوراي هماهنگي اقتصادي کشور شده است، اظهار کرد: در اين دو شورا، راهکارهايي ارائه شد و يکي از راهکارها اين بود که بايد پتروشيمي‌ها را به‌عنوان يکي از ابزارهاي توسعه و ثبات اقتصادي نگاه کنيم.

پديدار ادامه داد: اگر بخواهيم شوک قيمتي در بازار انرژي ايجاد کنيم، نبايد پتروشيمي‌ها ترس و وحشتي درباره بحث برگرداندن ارز داشته باشند. پيش از اين، پتروشيمي‌ها ارز خود را وارد مي‌کردند و به بانک مرکزي مي‌دادند.

به گفته وي، شرکت‌هاي پتروشيمي در شوراي پول و اعتبار تقسيم‌بندي شده‌ و اعلام شده که هرکدام برمبناي صادرات و توليد، ارز را به سامانه نيما وارد کنند. به اين معني که پتروشيمي‌ها ملزم نيستند صددرصد ارز خود را وارد سامانه کنند.

اين کارشناس ارشد حوزه انرژي، با تاکيد بر اين‌که با معافيت‌هايي که به شرکت‌هاي پتروشيمي داده شده است، اين شرکت‌ها مي‌توانند مواد اوليه و تجهيزات مورد نيازشان را با ارز خود بخرند، گفت: ديگر لازم نيست که اين شرکت‌ها، ارز خود را به دولت بدهند و مجددا از دولت بگيرند. وارد کردن ارز صادراتي شرکت‌هاي پتروشيمي به بازار تعديل شده و آن‌ها مي‌توانند قوي‌تر عمل کنند. پتروشيمي‌ها بايد در يک سامانه رقابتي عرضه و تقاضا عمل کنند، نه با سياست‌هاي تحميلي. هم‌چنين بايد در رنجي که ازسوي بانک مرکزي به آن‌ها ابلاغ مي‌شود، ارز خود را به سامانه وارد کنند.

پديدار با بيان اين‌که براي ارز پتروشيمي‌ها فرمول تعريف شده است، اظهار کرد: دولت از اين طريق مي‌تواند با توجه به ميزان توليد و عرضه محصولات پتروشيمي، روي ارز تثبيت شده‌اي حساب کند.

وي درباره تفاوت سياست قبلي با سياست کنوني بانک مرکزي توضيح داد: فرق با گذشته اين است که اکنون براي همه شرکت‌هاي پتروشيمي، سقف تعيين شده است. هم‌چنين برداشت ارز آن‌ها مستقيما توسط خودشان صورت مي‌گيرد.

اين کارشناس ارشد حوزه انرژي در پايان يادآور شد: شرکت‌هايي که توليد روزانه آن‌ها تا يک ميليون دلار است، نبايد هيچ ارزي به سامانه وارد ‌کنند. شرکت‌هايي که توليد روزانه آن‌ها بين يک تا سه ميليون دلار است، بايد ۳۰ درصد ارزشان را در نيما عرضه کنند. از سوي ديگر اگر شرکت‌ها سه تا ۱۰ ميليون دلار توليد دارند، بايد ۵۰ درصد و اگر توليد آن‌ها ۱۰ ميليون دلار به بالا باشد، بايد ۷۰ درصد ارز خود را به سامانه نيما وارد کنند.