بدهي‌ خارجي ايران 9 درصد کاهش يافت

تاریخ انتشار : 1397/09/05

بانک مرکزي اعلام کرد که حجم بدهي‌هاي خارجي ايران در شهريورماه نسبت به فروردين ماه امسال با حدود 9 درصد کاهش روبه‌رو بوده است.

به گزارش روز يکشنبه ايرنا و بر اساس آخرين آمار بانک مرکزي، ميزان بدهي خارجي ايران در پايان شهريور 97 براساس سررسيد اوليه بدهي‌ها 10 هزار و 317 ميليون دلار است که 6 هزار و 853 ميليون دلار آن، بدهي‌هاي ميان‌مدت و بلندمدت و 3 هزار و 464 ميليون دلار از اين ميزان بدهي‌هاي کوتاه مدت است.
اين تعهدات بالفعل ايران بر مبناي يورو نيز رقمي افزون بر 8 هزار و 783 ميليون يورو محاسبه شده که 5 هزار و 834 ميليون يورو از اين ميزان حجم بدهي‌هاي ميان‌مدت و بلندمدت و 2 هزار و 949 ميليون يورو حجم بدهي‌هاي کوتاه‌مدت است.
حجم بدهي‌هاي ايران در پايان مردادماه امسال، 10 هزار و 405 ميليون دلار بوده که در پايان شهريور با افت مواجه شده و به 10 هزار و 317 ميليون دلار رسيده است.
اين در حالي است که آمار بدهي‌هاي خارجي ايران در پايان ماه نخست سال، 11 هزار و 305 ميليون دلار بوده که حکايت از کاهش حجم بدهي‌هاي خارجي ايران در 6 ماه نخست امسال دارد.
بر اين اساس، نسبت بدهي‌هاي خارجي ايران به توليد ناخالص داخلي حدود 2.5 درصد است که رقم پاييني به شمار مي‌رود.
مقايسه شاخص نسبت بدهي خارجي ايران به توليد ناخالص داخلي با ساير کشورها نيز نشان مي‌دهد که ايران در زمره کشورهايي است که کمترين ميزان بدهي خارجي را در جهان دارد.
بدهي خارجي شامل بدهي هاي يک کشور به وام دهندگان خارجي گفته مي‌شود که مي تواند شامل وام هاي دريافتي از بانک هاي خصوصي خارجي، دولت هاي ديگر و موسسه هاي مالي بين المللي مانند بانک جهاني و صندوق بين المللي خارجي باشد.