تغييرات نرخ تورم اقلام صادراتي

تاریخ انتشار : 1397/09/05

بر اساس آمار بانک مرکزي، نرخ تورم نقطه به نقطه اقلام صادراتي کشور در نيمسال اول ۵.۶ برابر شد و از ۴۲.۹ درصد فروردين ماه به ۲۴۰.۶ درصد در شهريور رسيد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، بررسي روند نرخ تورم نقطه به نقطه اقلام صادراتي کشور در دوره زماني فروردين تا شهريور ۱۳۹۷ نشان مي دهد که نرخ تورم در اين دوره از ۴۲.۹ درصد فروردين ماه به حدود ۲۴۰.۶ درصد در شهريور رسيده است.

بر پايه اين گزارش، طي تابستان سال ۱۳۹۷ شاخص بهاي کالاهاي صادراتي با متوسط رشد ماهانه ۲۴ درصدي همراه بوده؛ در عين حال طي اين مدت متوسط افزايش ماهانه شاخص بهاي اقلام قابل تجارت ۹.۳ درصد بوده است.

اگرچه هر دو اين شاخص ها هم از بازار جهاني و هم از نرخ ارز تاثير مي گيرند، اما احتمالا به دلايلي از جمله نرخ ارز ثانويه براي اقلام وارداتي و بهاي کالاهاي صادراتي و سهم بالاي اقلام غذايي - کشاورزي در کالاهاي قابل تجارت، اقلام صادراتي بيشتر تحت تاثير قرار گرفته اند.

اين گزارش حاکي است که روند افزايش نرخ تورم نقطه به نقطه اقلام صادراتي کشور که در فروردين ماه امسال ۴۲.۹ درصد بوده، در ماه هاي بعد نيز با طي کردن روند رشد به ۷۴.۹ درصد در ارديبهشت، ۸۴.۹ درصد در خردادماه، ۱۲۰.۶ درصد در تيرماه، ۱۸۰.۴ درصد در مردادماه و نهايتا ۲۴۰.۶ درصد در ماه شهريور رسيد.

به بيان ديگر، نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص بهاي اقلام صادراتي کشور در يک دوره ۶ ماهه، به ميزان ۵.۶ برابر رشد داشته است. با اين وجود، بازگشت آرامش نرخ ها به بازار ارز و همچنين جلوگيري از روند رو به رشد نرخ ارزهاي معتبر از جمله دلار، و تاثير آن در افزايش و يا کاهش نرخ تورم، احتمالا از سرعت رشد نرخ تورم نقطه به نقطه اقلام صادراتي در ماه هاي پاييز کاسته شده باشد.