مسکو به دنبال رشد 30 درصدي مبادلات تجاري با ايران است

تاریخ انتشار : 1397/09/06

مسکو - ايرنا- رئيس کميسيون حمل و نقل و ساخت و ساز دوماي روسيه اعلام کرد: اين کشور در انتظار رشد بيش از 30 درصد مبادلات تجاري خود با ايران در سه سال آينده است.

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري اينترفاکس، «يوگني موسکويچف» دوشنبه شب با بيان اين مطلب افزود: براي تقويت همکاري ها در نخستين گام احداث خطوط آهن را در دستور کار قرار داده ايم.
وي ادامه داد: از طرفي با جمهوري آذربايجان توافق کرده ايم تا از طريق اين کشور ترانزيت آزاد محموله به ايران صورت گيرد و به همين دليل حجم محموله ها که امروز به ايران منتقل مي شود و از اين کشور به روسيه حمل مي شود در سال هاي 2019 تا 2021 ، 30 درصد رشد خواهد کرد.
مسائل مربوط به حمل کالاها بين روسيه، ايران و جمهوري آذربايجان هفته گذشته در چارچوب «هفته حمل و نقل-2018» مورد بررسي قرار گرفت. 
سه طرف (ايران، روسيه و آذربايجان) با اشاره به ضرورت افزايش حجم انتقال محموله هاي تجاري، براي ايجاد گروه کاري به منظور توسعه ساختارهاي نظارت بر اين موضوع توافق کردند. 
علاوه بر آن سه کشور در چارچوب هفته حمل و نقل درخصوص نحوه انتقال کالا از هند به ايران و روسيه تبادل نظر کردند.
گذرگاه بين المللي شمال -جنوب از قلمرو ايران، جمهوري آذربايجان و روسيه مي گذرد.
شرکت خطوط آهن روسيه در پايگاه اينترنتي خود در گزارشي خاطرنشان کرده است: بخش زميني راهگذر شمال-جنوب در روسيه از ساحل درياي خزر تا مرز فنلاند حدود سه هزار کيلومتر است. 
گفتني است، راهگذر شمال - جنوب ارتباط ترانزيتي کشورهاي شمال اروپا و روسيه را از طريق ايران و درياي خزر به کشورهاي حوزه اقيانوس هند، خليج فارس و جنوب آسيا برقرار مي‌ کند. 
در اين ميان اتصال خليج فارس و بندر چابهار در ساحل شرقي درياي عمان براي مبادله کالا به شرق کشور و همسايه‌هاي شرقي و آسياي ميانه نقش مهمي ايفا مي کند.
اين راهگذر مهمترين حلقه تجارت بين آسيا و اروپا به شمار مي رود که در مقايسه با مسيرهاي سنتي از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاه تر و از نظر هزينه تا 30 درصد ارزان تر است. 
راهگذر شمال- جنوب يکي از مسيرهاي مهم ترانزيتي در آسياي ميانه است و کشورهاي واقع در مسير، با تشکيل اتحاديه و انعقاد قراردادهاي همکاري در رقابتي همه‌جانبه به توسعه و تجهيز بندرها، جاده‌ها، پايانه ها و مسيرهاي ريلي خود مي‌ پردازند.
در صورت فعال شدن همه حلقه‌هاي اين زنجيره، انتقال کانتينر از بندر بمبئي هند به مسکو در روسيه نزديک به يک ماه زمان نياز دارد، در حالي که ترانزيت کانتينري مشابه از طريق درياي بالتيک با افزايش 20 درصدي هزينه حمل و نقل همراه است.
ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه در سفر به جمهوري آذربايجان در ماه سپتامبر گذشته و پس از ديدار با الهام علي اف رئيس جمهوري آذربايجان، به وزارت حمل و نقل، توسعه اقتصادي و شرکت راه آهن روسيه دستور داد تا اول ماه دسامبر (روز شنبه هفته آينده) طرح مشروحي را براي اجراي پروژه رهگذر بين المللي شمال-جنوب تدوين و آماده کنند.